Bålaktivitetsmærket

Bålaktiviteter handler om færdigheder i at lave ild og bål, om bålmad som hyggeaktivitet og om sysleaktiviteter, man kan lave omkring et bål.

Bålaktiviteter 1
Det er målet at:

  • Børnene skal have fortalt om almindelige bålregler.
  • Børnene selv har lavet popcorn eller ristet skumfiduser på bål.

  

Bålaktiviteter 2
Det er målet at:

  • Børnene har fået en introduktion til, hvordan man snitter væk fra sig selv med en kniv.
  • Børnene har snittet en snobrødspind på mindst 2 meters længde.
  • Børnene har været med til at tænde bål.
  • Børnene har lavet et snobrød.

  

Bålaktiviteter 3
Det er målet at:

  • Børnene selv har tændt bål.
  • Børnene har hørt om reglerne for brændehugning.
  • Børnene kan demonstrere at de kan finde ud af at hugge brænde ”korrekt”
  • Børnene har hørt om reglerne for brug af kniv og økse.
  • Børnene kan demonstrere korrekt brug af kniv og forklare forholdsregler ved at bære kniv. Børnene kan demonstrere forskellige måder at bruge kniven på – forskellige snitteteknikker.
  • Børnene enten har lavet en bananbåd (med chokolade og brun farin), en tilsvarende æblebåd eller har grillet en tyk pølse på pind.

Indholdet på dette niveau svarer til det tidligere dolkemærke.  


Bålaktiviteter 4

Det er målet at:

  • De unge har lært om antænding af bål, herunder brandtrekanten og hvordan man ”styrer” ilt, materiale og varme i bålets opbygning.
  • De unge har lært hvordan man lavet et pyramidebål og et pagodebål.
  • De unge selv kan tænde et pyramidebål og efterfølgende lavet et pagodebål omkring det.
  • De unge skal kunne bage et perfekt snobrød, gerne af en spændende dej (kom eksempelvis følgende i dejen, M&M’s, kanel, kakao, skinke og ost).
    Snobrødet skal, når det er bagt, være brunt over det hele, ikke være sort nogen steder, være gennembagt og ”marmelade-tæt”.
  • De unge har lavet en af følgende ting
    • Pilefløjte.
    • Hyldefløjte.
    • Kokosmugg.

  

Bålaktiviteter 5
Det er målet at:

  • De unge skal have kendskab til de almindelige brændetyper og karakteristika for dem.
  • De unge kan lavet en Berberild eller en Jægerild.
    Man skal kunne forklare fordelene ved de to båltyper.
  • De unge skal kunne hugge et helt stykke brænde med en diameter på mindst 10 cm. Og mindst 30 cm langt, ned i stykker der højst er 2 cm tykke og brede.
  • De unge skal have tændt 2 bål med mindst to af følgende optændingsmidler.
    • Stearinbomber
    • Birkebark
    • Blår
    • Canadisk/amerikansk ildtænder.
    • Harpiks
  • De unge enten har lavet perfekt grillede ”Trommestikker” (cornflakes, hakket kød, æg og krydderier) eller ”Engle på Hesteryg” (ostetern i baconsvøb) over bål – på en pind. Trommestikken skal være gennemstegt overalt og ikke sort nogen steder. ”Englen” skal have sprød bacon uden at osten er løbet ud.

  

Bålaktiviteter 6
Det er målet at:

  • Man har prøvet at lavet en finsk ild (finsk fakkel) eller en nyingild.
    Man skal kunne forklare fordelene ved de to båltyper.
  • Man har lært at slibe en kniv og har haft gjort dette med succes.
    Man skal kunne fortælle til hvilken slags knive man ville anvende ægvinkler på henholdsvis 15 og 20 grader og hvad fordele og ulemper ved en spids eller stump ægvinkel er.
  • Man skal have kendskab til mindst seks forskellige brændetyper, og deres karakteristika. Herunder kunne forklare hvilke der er bedst til henholdsvis optænding, antænding når det er vådt, varme gløder, høj brandværdi, lang brændetid.

  

Bålaktiviteter 7
Det er målet at:

  • Man har prøvet at flytte ild mindst fem kilometer, forstået således at man transporterer egentligt ild eller gløder som man er i stand til at tænde bål med når man når frem.
  • Man skal have lavet bål på tid, efter følgende kriterier: Forbered bålet. Kun med rent træ, bark, harpiks, kvas og lign. Altså ingen menneskeskabte optændingsmidler. Fra første glød/flamme må man kun fyre i 15 minutter - så hårdt man vil. Dernæst må man ikke komme mere brænde på bålet, men man skal kunne lave et perfekt snobrød på det bål man har lavet. (Bålet må gerne væltes efter man har fyret).
  • Man skal have lært at slibe en økse og kende til øksers forskellige ægvinkler afhængig af om det er små ”snitteøkser” eller store flækøkser. Man skal have slebet en økse med succes.

  

Bålaktiviteter 8
Det er målet at:

  • Man skal have kendskab til hvordan en bøjlesav bruges, kunne forklare om forskellige typer af klinger (til vådt og tørt træ) og forklare hvorfor saven sætter sig fast når den bliver ”gammel”.
  • Man har prøvet at ”lægge en bøjlesav ud”, så den ikke binder i træet man saver i.
  • Man skal demonstrere at man kan bruge en bøjlesav korrekt, ved blandt andet at have savet en kævle på mindst 15 cm. over.
  • Man skal have lavet sin egen kniv med skæfte og læderskede. Man må gerne anvende en færdigkøbt knivklinge, men skal lave alt andet selv.

  

Bålaktiviteter 9
Det er målet at:

  • Man skal have lavet ild med enten et ildstål eller med forstørrelsesglas (og solen)
  • Man skal have prøvet at ”puste en ild op” fra en glød man pakker ind i en ”rede” som man puster op til den fænger.
  • Man har prøvet at tænde op med fyrsvamp, således at man har fået en glød til at tænde i fyrsvampen og har pustet en ild op fra denne.
  • Man skal have klargjort en ild der kan holde natten over, eksempelvis en god nyingild. Målet er at man kan ”forlade” ilden inden midnat og have glød næste morgen til at man kan lave et bål.

  

Bålaktiviteter 10
Det er målet at

  • Man skal lavet bål fra en glød man har frembragt enten med flintesten eller ildbor.
  • Man har prøvet at lave alle følgende båltyper: Pyramidebål, pagodebål, jægerild, berberild, finsk ild og nyingild.
  • Man har snittet en spiseske i træ, som man har spist en mugg-fuld suppe med.