Kommunikationsmærket

Kommunikationsmærket handler om de aktiviteter, hvor vi formidler informationer – skjult eller åbenlyst.

Her er nogle mål for, hvad man skal kunne, vide eller have oplevet for at få mærkerne på de enkelte niveauer.

 

Kommunikation 1

Det er målet at:

  • Børnene har deltaget i en temaweekend (evt. sammen med fantasimærket). Det kunne være spion, find vej via hemmelige spor, agent eller lignende.
  • Børnene skal have prøvet og kunne bruge ALFA-nr koden (også kaldet den simple kode).
  • Børnene skal have prøvet usynlig skrift med mælk, citron eller løg.

 

Kommunikation 2

Det er målet at:

  • Børnene har været en ”undercover”-klasse på minimum 2 møder. Klassen skal have en hemmelig dagsorden, som resten af kredsen ikke må kende til.
  • Klassen skal have lavet sin egen hemmelige kode, hvor der skal anvendes en kodenøgle for at løse den.
  • Børnene skal have prøvet og kunne bruge bogstavforskydning.
  • Børnene skal have prøvet usynlig skrift med stearin og kaffe/kakao.

 

Kommunikation 3

Det er målet at:

  • Børnene har arbejdet med ”gammeldags” koder og spor (á la Indiana Jones og National Treasure) på mindst 2 møder.
  • Børnene skal have være på et løb med minimum 6 poster, hvor vejvisningen fra halvdelen af poster er en kode, hvor der skal bruges kodenøgle. Fra den anden halvdel skal vejvisningen være simple spor, der falder naturligt ind i omgivelserne.
  • Børnene skal have prøvet og kunne bruge morsekoden med både med lyd og lys.
  • Børnene skal have prøvet og kunne bruge gruppekoden.

 

Kommunikation 4

Det er målet at:

  • De unge har deltaget i weekend med elektronisk kommunikation som omdrejningspunkt (evt. sammen med førstehjælpsmærket eller hikemærket).
  • De unge har deltaget i SMS-løb.
  • De unge har kommunikeret med mindst 3 af følgende ting:
    • Mobiltelefon
    • SMS
    • Mail
    • Walkie-Talkie
    • Telex
    • Telefax                        

 

Kommunikation 5

Det er målet at:

  • De unge har deltaget i en kontinuerlig møderække på minimum 5 hele møder, hvor der er en ”hemmelig bagmand” – altså en person der trækker i trådene, men som de ikke kender. Indholdet af møderne skal være ukendt, indtil de unge kontaktes, og temaerne kunne være spion, find vej via hemmelige spor, agent eller lignende.
  • De unge skal til hvert møde kontaktes via koder, og skal uden lederens hjælp kunne løse disse.
  • De unge skal have deltaget i en stafet-signalering med en besked, der indeholder minimum 5 ord.
  • De unge skal hver især lave en kode, som de andre i klassen skal løse. Denne skal kunne løses uden kodenøgle.
  • De unge har kommunikeret med mindst 3 af følgende ting:
    • Binære koder
    • Semafor
    • Skakkoden
    • Frimurerkoden
    • Breil (Blindskrift)

  

Kommunikation 6

Det er målet at: 

  • Man har deltaget i en kontinuerlig møderække på sammenlagt 12 timer, eller en weekend, eller et større arrangement (f.eks Væbnermesterskabet), hvor en stor del af kommunikationen ligger i koder og hemmelige beskeder, der leder til informationer, som tilvejebringer yderligere viden.
  • Have arbejdet med signalering i mørke med lys og lyd.

   

Kommunikation 7

Det er målet at: 

  • Man har deltaget i forberedelse og gennemførelse af 2 klassemøder, hvor der er:
    • Arbejdet med 2 simple koder.
    • Lavet en egen kode med kodenøgle.
    • Arbejdet med usynlig skrift.

  

Kommunikation 8

Det er målet at: 

  • Man har deltaget i forberedelse og gennemførelse af:
    • Et løb med vejvisning via spor, koder og elektroniske beskeder.
    • 4 poster på et løb, der omhandler en eller anden form for kode eller signalering.

  

Kommunikation 9

Det er målet at: 

  • Man har været ansvarlig for forberedelse og gennemførelse af:
    • Et løb med vejvisning via spor, koder og elektroniske beskeder med mindst 50 deltagere.
    • 12 poster fordelt på et eller flere løb, der omhandler en eller anden form for kode eller signalering.
    • Et SMS-løb.

  

Kommunikation 10

Det er målet at: 

  • Man har fungeret som instruktør på lederskole, 7.-8. klasses kursus, Seniorvæbnerkursus, Seniorkursus eller Lederkursus med kommunikation som omdrejningspunkt i det faglige indhold.
  • Man behersker følgende signaleringer uden hjælpemidler, og kan sende og modtage disse:
    • Morse
    • Semafor
    • Frimurerkoden