Madmærket

Aktiviteter i forbindelse med planlægning, indkøb, forberedelse, fremstilling, spisning og afrydning efter maden.

Her er nogle mål for, hvad man skal kunne, vide eller have oplevet for at få mærkerne på de enkelte niveauer.

 

Mad 1
Det er målet at:

  • Børnene skal have været med til at dække et pænt bord.
  • Børnene skal have tørret af efter opvask.
  • Børnene skal have været med til at bage kage, boller eller andet.
  • Børnene skal have skrællet kartofler og/eller snittet grøntsager.
  • Børnene skal have været med til at lave varm mad.

 

Mad 2
Det er målet at:

  • Børnene har været med til at lave en tre retters menu.
  • Børnene har vasket op og tørret borde af.

 

Mad 3
Det er målet at:

  • Børnene har været med til at lave hjemmelavet marmelade eller tørret frugt.
  • Børnene kan forklare om køkkenhygiejne, bakterier og hvordan man holder ordentligt rent i et almindeligt køkken.
  • Børnene kan forklare, hvad der er sund og usund mad.
  • Børnene har været med til at lave mad over bål i gryde eller pande.

 

Mad 4
Det er målet at:

  • De unge har været med til at købe ind til en lejr.
  • De unge har lavet mad på trangia.
  • De unge kan betjene et trangia eller lignende primus. Samle, betjene, vedligeholde og rengøre.
  • De unge kan forklare om køkkenhygiejne, bakterier og hvordan man holder ordentligt rent i en standlejr eller primilejr.

 
Mad 5
Det er målet at:

  • De unge kan forklare om energifordeling på fedt, protein og kulhydrat, samt hvordan man beregner energibehov, når man planlægger madindkøb.
  • De unge kan forklare om, hvilke grøntsager og frugter der knytter sig til bestemte årstider i Danmark.
  • De unge har lavet en lammekølle eller helstegt kylling på spyd.
  • De unge har prøvet at stege på sten, planke eller direkte i gløder.
  • De unge har spist fisk, man selv har renset og tilberedt over bål. 

 

Mad 6

Det er målet at: 

  • Man skal lavet og spist tre forskellige røgede ting over bål eller primitiv røgovn.
  • Man skal have deltaget i en drøftelse af forskellen i måltidsetikette, således at man sammen med andre har været med til at beskrive, hvad der er god etikette, når man spiser i følgende selskaber:
    • Derhjemme
    • På restaurant
    • På en lejr indendørs
    • På en standlejr ved raftebord
    • På en primilejr rundt om bålet.

  

Mad 7

Det er målet at: 

  • Man enten har været med til at bygge en primitiv ovn og bagt mindst tre forskellige ting i ovnen eller har jordbagt to forskellige ting.
  • Man har eksperimenteret med at lave et ”primitivt lejrkøleskab” hvor man skygge, jordkulde, fordampningskøling, alternativ energi eller bålkøling har fået temperaturen minimum fem grader lavere end den omgivende temperatur.

  

Mad 8

Det er målet at: 

  • Man har deltaget som tante på en FDF-lejr med mindst 30 deltagere.
  • Som tante har man været ansvarlig for mindst ét varmt måltid på lejren.

  

Mad 9

Det er målet at: 

  • Man med bål har lavet mad på en reflektorild (planke), lavet mad i ler (eksempelvis lerklinet kylling) eller mad i saltdej.
  • Man har eksperimenteret med at lave et bålvarmesystem, hvor det er lykkedes at varme vand op til mindst 65 grader i et system hvor det kolde vand ”hældes på systemet” udenfor bålet og cirkulerer ind i bålet.

  

Mad 10

Det er målet at: 

  • Man har været i køkkenet på et FDF-kursus med mindst 50 deltagere.
  • Man har været ansvarlig tante og stået for såvel menu, økonomi og indkøb på en lejr med mindst 50 deltagere.