Leg Løs

Den store leg fra FDF landslejr 2016

Indsendt af
leg løs2

Beskrivelse

Til denne lege hører en spilleplade og en terning. Første kast med terningen bestemmer antallet af felter ned på pladen. Andet kast, antallet af felter ud. Alle lege kan leges i tre niveauer. Kreds – Landsby – Rige (Landslejr 2016). Bruges det hjemme i kredsen, kan I selv vurdere hvilken udgave af legen i vil lege. At lege skal være sjovt, og alle skal kunne være med. Der vil være lege som er ret voldsomme. Især når de leges på Landsby- eller Rige-niveau. Det er derfor vigtigt at huske på, at det skal være sjovt for alle. Det er til enhver tid kredsens ledere, der har ansvaret for kredsens deltagere. Syntes man noget bliver for voldsomt, så må man trække sig. Der vil være en Game Master der står for legene i Landsbyerne og i Rigerne. Er der lege man ikke kan stå inde for, bedes man tage fat i denne person. De fleste af legene er helt som I kender dem. Nogle af dem er twistet lidt, for at passe til Landsbyen eller Riget. Vi håber at I vil gøre jeres til, at vi alle får en sjov leg. Konceptet og legene er lavet, så de kan bruges i kredsene. Husk at det er leg over regler. Det handler om at have det sjovt.

#11 - Lille and med vinge [Sang/fagter] Alle står i en rundkreds, imens man laver fagter til sangen. En lille, en lille, en lille and med vinge. (Ene arm basker som vinge) En lille, en lille, en lille and med vinger. (Den anden arm basker med) En lille, en lille, en lille and med fod. (Den ene fod stamper i gulvet) En lille, en lille, en lille and med fødder. (Den anden fod stamper med) En lille, en lille, en lille and med numse. (Vrikker med numsen) En lille, en lille, en lille and med næb. (Hænderne klappes sammen ved munden som næb)

Landsby: Som beskrevet.                 Rige: Som beskrevet Materialer: -

#12 – Kabaddi [Tonse] 2 hold à 7 spillere (5 er min). Spilles på en rund bane med en midterlinje. Hvert hold har 4 stoppere, der skal holde hinanden i hænderne i en kæde. Hvert hold har 3 løbere. Holdene skiftes til at sende en løber frem. Løberen skal løbe frem og røre én af stopperne. Derefter skal løberen nå over på egen banehalvdel igen, alt imens løberen råber ”kabaddi kabaddi.... Derved får holdet point. Stopperne skal forsøge at forhindre løberen i at komme over på egen banehalvdel, efter en berøring. Den første af de 4 stoppere, der rører løberen, må holde denne fast. De andre 3 stoppere må ikke røre løberen imens. Kommer løberen ikke fri på 30 sekunder, eller ikke kan blive ved med at råbe ”kabaddi”, så får det forsvarende hold point.

Landsby:     2 kredse på hvert hold. Der spilles med 2 kæder á 4 stoppere, og 2 løbere i gang pr. runde. Rige:           Man spiller kreds mod kreds. Alle samtidigt og uden bane. Hver kreds har en løber, og resten er stoppere. Man skiftes til at sende sin løber frem. Når en løber har rørt en af stopperne, skal han nå tilbage til sin egen stopperkæde, som står stille og venter på angreb fra det andet hold. Materialer:    ”Midterlinje”

#13 - Fange haler [Dyste] Alle deltagerne får udleveret en hale, som fastgøres i bukselinningen (den må ikke bindes fast, men skal sidde løst). Det gælder nu om at erobre haler fra de andre. Man må kun fange haler, så længe man selv har en hale. Mister man sin hale, sætter man sig ned. Den der har fanget flest haler, har vundet. Det gælder altså ikke om at være den sidste i live.

Landsby:     Som beskrevet.                 Rige:           Den der først når at indsamle 15 haler har vundet. Materialer:    ”Haler”

#14 – Kluddermor [Strategi] En deltager er kluddermor og stiller sig et sted hvor vedkommende ikke kan se de andre deltagere. De andre stiller sig op i rundkreds med hinanden i hænderne. Rundkredsen skal herefter lave knuder på sig selv ved at nogen går ind under armene på andre. Dette gøres så mange gange man kan uden at slippe hænderne. Derefter tilkaldes kluddermor ved at alle råber "kluddermor". Kluddermor skal nu løse den store knude op, uden at nogen må give slip på taget i hinandens hænder. Når knuden er løst op, kan en ny omgang kluddermor leges.

Landsby: Der laves 5 ringe inden i hinanden. Der er 5 kluddermødre.                 Rige:           Hver kreds laver sin egen ring. Ringene må gerne lappe ind over hinanden. Der er én kluddermor pr. kreds. Materialer:    -

#15 – Smuglerløg [Løg] Kan smuglerne slippe forbi tolderne uden at blive opdaget? Alle børn er smuglere, og lederne er toldere. Alle smuglere får udleveret 5 kroner, i form af 5 strimler avispapir. Der etableres to poster i hver ende af et område. Disse fungerer henholdsvis som købs- og salgssted for alle smuglerne. Ved købsstedet købes der løg for 1 krone/strimmel. Ved salgsstedet sælges de så for det dobbelte. Nu gælder det så for smuglerne om at slippe forbi tolderne. Hvis man bliver fanget, må tolderne gennemsøge/kropsvisitere smugleren. Så gem kronerne/strimlerne godt, smuglere. Det er tilladt at handle og prutte ud over alle grænser, men er man blevet stoppet eller eventuelt indhentet af tolderen, står man stille indtil man får lov at gå. Legen slutter på et aftalt tidspunkt. Den der har flest kroner/strimler vinder.

Landsby:     Som beskrevet. Hver kreds uddeler til egne deltagere.               Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    Løg, 5 avisstrimler pr. barn.

#16 – Hviskeleg [Godt & Blandet] Alle deltagerne sætter sig i en rundkreds. En deltager finder på en sætning, og hvisker den til sidemanden, der hvisker den videre til den næste i rundkredsen. Når sætningen er kommet hele vejen rundt, siger den sidste deltager sætningen højt - og alle morer sig over, hvor forandret sætningen er blevet.

Landsby: Hver kreds laver sin egen rundkreds. Hver rundkreds “lapper” ind over hinanden.                Rige:         Som ved Landsbyen. Materialer:    -

#21 – Jeg kører i min lille bil [Sang/fagter] Jeg kører i min lille bil (med hænderne på rattet) men ingen ved hvor mange mil (ryst på hovedet) den har 3 hjul og kun én dør (vis tre fingre - vis én finger) men den ka kør ja den ka kør (hænderne på rattet) Host host (bøjede arme, albuer tilbage x2) rasle rasle rasle (rasl med hænderne foran kroppen) båt (tryk på ørerne) dyt dyt (tryk to gange på næsen) Host host rasle rasle rasle båt dyt dyt Host host rasle rasle rasle båt dyt dyt host host host host host

Landsby:     Som beskrevet.                 Rige:           Som beskrevet Materialer:    -

#22 – Trække gulerødder op [Tonse] En af deltagerne vælges til at være traktor. De øvrige deltagere er rødder og "filtrer" sig nu ind i hinanden. Traktoren skal få rødderne trukket op af jorden. En rod er trukket op, når den har mistet forbindelsen, til de øvrige rødder. Det er tilladt og nødvendigt at både hive og flå for at trække rødderne fri. Når roden er fri, går vedkommende ud af legen.

Landsby:     Når roden er fri, bliver vedkommende til en traktor, og hjælper de andre traktorer.        Rige:        Som ved Landsby. Man kan starte med flere traktorer. Materialer:    -

#23 - Radiobiler [Dyste] Alle skal være sammen to og to. Den ene får bind for øjnene og er radiobil, og den anden skal styre på følgende måde: FREM - et prik på ryggen TIL VENSTRE - et prik på højre side TIL HØJRE - et prik på venstre side BAGLÆNS - to prik på samme tid STOP - et let slag oven på hovedet med flad hånd Personen der er radiobil, holder armene samlet foran sig som kofanger. Når en radiobil rammer en anden radiobil med sin kofanger, er den ramte radiobil ude og går ud af banen.

Landsby:     Som beskrevet Rige:           Her køres der med kæmpebiler. En radiobil består af 5-10 personer, der holder sammen i en klump. Når chaufføren klapper på en person i radiobilen, gentager alle personerne i radiobilen kommandoen på hinanden. Dette er en kaosleg, der aldrig slutter. Alle er med, og det gælder om at køre ind i hinanden. Materialer:    Bind for øjnene (skjorte/trøje/strømper mv.)

#24 – Stafet kryds og bolle [Strategi] Reglerne er som i kryds og bolle – her bare som stafet. Der laves en spilleplade, med 4 bælter eller noget snor/tov. Deltagerne deles i hold á 2-4 personer på hvert hold. De to hold er hhv. krydser og boller og de 3 første på hvert hold løber nu stafet med en "kryds/bolle" brik ad gangen. Nummer 4 i rækken må flytte holdets "kryds/bolle" brik på spillepladen. De 2 hold skal ikke vente på modstanderens træk, men holdets hurtighed i stafetten og taktisk snilde med 3 på stribe afgør spillet. Som ”kryds/bolle” brik kan der benyttes ens trøjer, tallerkner mv.

Landsby:     Efter endt dyst, går det ene hold til højre. Det andet bliver, og man dyster igen.           Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    2 x 3 ens ”kryds/bolle” brikker.

#25 – Afrikansk bombeløg [Løg] Alle stiller sig i en rundkreds og kigger ind mod midten. Man kaster nu en bold rundt i kredsen. Man må kaste til, hvem man vil i kredsen. Når en person taber bolden råbes der bombe. Derefter gælder det for alle om, hurtigst muligt at kaste sig ned på jorden i bombeskjul. Den der kaster sig ned på jorden som den sidste, bliver ”ramt” og går ud af legen og sætter sig uden for kredsen. Man kan benytte sin terning som bold.

Landsby:     Der spilles med flere bolde/terninger. Rige:           Som ved Landsbyen. Lav så mange “store” rundkredse som det er muligt. Dvs. der er flere dyste i gang samtidigt. Materialer:    Bold/terning

#26 – Kædetagfat [Godt & Blandet] Bestem det område legen skal leges på. Vælg en, der skal være fanger. Alle løber frit rundt på banen. Fangeren skal prøve at fange nogle af de andre. Når man bliver fanget, tager man fangeren i hånden og derefter skal de sammen fange resten. Sådan fortsætter legen, indtil man har dannet en kæde bestående af 4 personer. Kæden deles, og man er nu 2 x 2 fangere. Sidste mand som ikke er fanget, har vundet.

Landsby:     Her deles kæden ikke når den er på 4 personer. Kæder bliver længere og længere. Rige:           Som ved landsbyen. Materialer:    -

#31 – Den lille undulat [Sang/fagter] Jeg er en lille undulat         (bask med vingerne) Jeg har så ondt i min mave (hånden rundt på maven). For dem jeg bor hos          (lav et hus med hænderne) Ja, dem jeg bor hos           (lav et hus med hænderne) De er så nærig’                  (gnier-tegnet med fingrene) De gir mig fisk, hver en´ste dag (lav fisken med hånden) Og det kan jeg ikke lide     (ryst på hovedet) For jeg vil hell´re                (nik med hovedet) Ja, jeg vil hell´re                 (nik med hovedet) Ha´Coca Cola og is!           (Drik en cola og spis en is)

Derefter gentages sangen, blot hvor undulaten er fløjet til andre lande. Amerikanerne er kæmpe store. Franskmændene er fimsede. Tyskerne er firkantede. Kineserne er bitte små. Svenskerne er bagefter (lav fagterne forskudt, således at man ikke laver fagter ved første linie…)

Landsby:     Som beskrevet – bare vildere Rige:           Som ved Landsby – bare vildere Materialer:    -

#32 – Ståtrold [Tonse] Leges som almindelig fangeleg ved at en person vælges til fanger. Fangeren ”tikker” de øvrige ved at røre dem. Når man er rørt, stiller man sig med vidt spredte ben og kan befries ved, at en fri person kravler mellem benene på den fangede. Man har ”helle”, så længe man befinder sig mellem benene på en fanget. Fangeren bør udskiftes løbende, dette gøres af lederne.

Landsby:     Alle deltagere danner par to og to, og holder hinanden i hænderne. Når et hold er taget, danner de en bro mellem sig. Et par befries ved at et andet par løber under broen. Fangerne er også sammen i par. Rige:           Som ved Landsbyen, bare hvor hvert hold er 6 personer sammen, inkl. fangerne. Broen laves som en lang bro på 3x2 personer, som der skal løbes igennem. Materialer:    -

#33 – Sten, saks, papir - løb [Dyste] Deltagerne skal deles op i to lige store hold til at starte med. Hvert hold går ned til hver sin ende af banen. Hvert hold aftaler nu fælles om de skal vælge enten sten, saks eller papir. Når holdene har valgt, skal de mødes på midten. Og så siges der i kor; sten, saks og papir hvorefter hele holdet viser deres valg med hænderne. Det hold der vinder må så prøve at løbe over på den anden halvdel og få fat i så mange af "taberne" som muligt. Men når en "taber" ned til enden af banen er vedkommende fredet. Spillet fortsætter indtil alle deltager er kommet over på et af holdene.

Landsby:     Som beskrevet Rige:           Som beskrevet. Her går man bare sammen 10 personer. Derefter finder man et andet hold at dyste mod. Der er flere dyster i gang samtidig. Materialer:    -

#34 – Ta Ta Fat [Strategi] Denne leg er beskrevet for 15 personer. Der kan skaleres op og ned i antal. Der vælges 1 person der er ”Fanger”, og som har en terning på hovedet. 4 personer der har pandebånd på og er ”Heller”. 10 personer eller resten er ”Byttet”.

Hvis ”Fangeren” rører ved en person, der er ”Bytte”, bliver ”Byttet” til den nye ”Fanger”. Hvis ”Fangeren” rører ved en person som er en ”Helle” – med pandebånd på – sker der ingenting. Rører 2 personer som er ”Bytter” ved en ”Helle” samtidigt, har disse 2 ”Bytter” helle, men det har ”Hellen” ikke. ”Fangeren” kan nu fange ”Hellen”, og disse bytter roller. Rører 3 eller flere ”Bytter” ved en ”Helle” samtidigt, er det kun ”Hellen” der har helle, og ”Byttet” kan altså fanges. Det gælder altså om at flygte fra ”Fangeren”, eller røre ved en ”Helle” – sammen med en anden - så man selv kan få helle.

Landsby:    Der er 1 ”Fanger” pr. kreds, og 4x”Heller” pr. kreds. Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    Terning og pandebånd

#35 – Løgbankebøf (Belgisk) [Løg] Deltagerne står i en rundkreds. En står uden for kredsen; ”Bankeren”. Bankeren begynder at gå rundt om kredsen og klapper alle på ryggen, mens han/hun siger ”banke”. Efter lidt tid, stiller bankeren sig imellem to personer, og klapper dem begge på ryggen, og siger ”bøf!”. Herefter løber de to personer rundt om kredsen, i hver sin retning. Det gælder om at komme først rundt om kredsen, samt at kravle ind under benene på bankeren, og fange løget der ligger i midten af kredsen. Den der taber, bliver den nye banker.

Landsby:     Der er 3 bankere, og derved 3 spil i gang samtidigt, i den samme kreds. Rige:           Som ved landsbyen, bare med så store rundkredse som muligt. Materialer:    Løg

#36 – Krokodille evolutionsleg [Godt & Blandet] Deltagerne starter med at gå rundt imellem hinanden, alle i første udviklingstrin. Når man møder en anden hugger man (sten-saks-papir). Vinderen går videre til næste udviklingstrin, og må kun duellere med nogen på sit nye trin. Taberen må lede efter en som stadig er på samme trin. Til sidst vil der være 1 øgle-i-æg, 1 lillebitte øgle, 1 kæmpestor øgle og 1 abekat, som alle så kan griner af! Alle deltagere skal lære de 5 udviklingstrin med fagter. 1. Øglen i ægget: Banken med pegefinger, mod æggeskallen, imens du siger: "Duk,duk,duk". 2. Lillebitte øgle: Lave åben/lukke næb, med hænderne foran munden, imens du siger: "Waah, waah". 3. Kæmpestor øgle: Lave kæmpe gab, med armene, mens du siger: "WHAAUGH, WHAAUGH!!!!” 4. Abekat: Lav abebevægelser, mens du siger: "Uuhuuh aauh" 5. Menneske: Løber rundt om gruppen og peger fingre af dyrene (personerne) i midten, mens du Synger: "Haa, ha, ha-haa-ha".

Landsby:     Som beskrevet Rige:           Som beskrevet Materialer:    -

#41 – Boogie Woogie [Sang/fagte] Deltagerne står i en rundkreds. Fagterne er det man synger, og gøres ”ind” i cirklen. Så tar’ vi højre hånd frem, så tar’ vi højre hånd tilbage Så tar’ vi højre hånd frem, og så ryster vi den lidt. Så gør vi Boogie-Woogie og så drejer vi omkring og så går vi i ring – HEY!! Åhh – Boogie-Woogie-Woogie – HEY! (danser rundt i ring, men hænderne på hinandens skuldre) Åhh – Boogie-Woogie-Woogie – HEY! Åhh – Boogie-Woogie-Woogie – HEY! …og så går vi i ring.

Landsby:     Som beskrevet. Cirklen må laves som man kan. Rige:           Som beskrevet. Man starter med mindre cirkler, men kobler sig på de andre cirkler under dansen. Materialer:    -

#42 – Bankebøf [Tonse] Deltagerne står i en rundkreds. En står uden for kredsen; ”Bankeren”. Bankeren begynder at gå rundt om kredsen og klapper alle på ryggen, mens han/hun siger ”banke”. Ved en siges ”bøf! ”. Herefter løber bankeren rundt om kredsen i samme retning, som han gik, mens den, der blev ramt, løber i den modsatte retning. Det gælder om at komme først tilbage til den ledige plads i rundkredsen.  Den, der kommer sidst, bliver banker i næste runde.

Landsby:     Der er 3 bankere, og derved 3 spil i gang samtidigt, i den samme kreds. Rige:           Som ved landsbyen, bare med så store rundkredse som muligt. Materialer:    -

#43 – Fang dragens hale [Dyste] Alle deltagerne stiller sig i en række med hænderne på skulderen af den, der står foran. Den forreste i rækken er nu dragens hoved, mens den bagerste i rækken er dragens hale. Nu gælder det om for dragens hoved at fange dragens hale, uden rækken brydes. Når halen fanges, bliver vedkommende det nye hoved og rykker frem forrest i rækken og legen kan fortsætte.

Landsby:     Her laver man så lange drager som man finder det muligt. Dvs. der vil være flere haler, som hovedet kan fange. Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    -

#44 – Stop bold [Strategi] I denne leg gælder det om ikke at blive ramt af bolden. Man starter legen ved at kaste bolden op i luften og den som først får fat i bolden råber stop. Alle som er med, står stille og så gælder det for den person som har bolden om at ramme en af de andre. Bliver man ramt er man død og kan først blive levende igen, når den person som ramte én, selv bliver ramt og dør. Spillet er først slut, når alle deltagere er døde undtagen den person som har skudt alle de andre, og dermed er vinderen. Et nyt spil kan begynde.

Landsby:     Her kan man kun blive levende, ved at fange bolden fra sin siddende position. Rige:           Her kan man ikke blive levende igen. Materialer:    Bold/terning

#45 – Løgrulning [Løg] Det gælder om at score flest point med sit løg. Der sættes 3 mål op. En lille sko, en stor sko, og en gummistøvle. De lægges nu på siden, så man kan trille et løg ind i skoen. Deltagerne har hver deres løg, og det gælder om at score flest point. Den lille sko giver 3 point, den store sko 2 og gummistøvlen 1 point. Man skiftes til at skyde.

Landsby: Som beskrevet, bare med flere baner på kryds og tværs af hinanden. Man går så rundt og prøver de forskellige baner. Der tælles ikke point samlet. Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    Løg og sko/gummistøvle.

#46 – Aberne i træerne [Godt & Blandet] Der vælges en fanger, som skal fange de øvrige deltagere. Man fanger ved berøring, og når man er fanget bliver man ny fanger. Man har "helle", hvis man er sammen to og to som "aberne i træerne". Den ene er træet og den anden aben som er i træet. Aben skal være helt over jorden for at have helle. Man må ikke hænge i træet hele tiden, men kun imens der er fare på færde.

Landsby:     Bliver man fanget, er man også fanger. Alle fangere skal have en hånd på hovedet. Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    -

#51 – Limbo [Sang/fagte] Der danses limbo rundt i en ring. Limbostangen kan være en rafte, en snor eller en skjorte. Alle deltagerne ”nynner” med for fuld skrald. Når man ikke kan ”limbo” under stangen, så sætter man sig ned uden for ringen.

Landsby:     Som beskrevet, bare med 3 limbostænger rundt i ringen.  Dvs. man skal under 3 stænger for at komme hele vejen rundt. Rige:         Som beskrevet, bare med 1 limbostang pr. kreds. ”Limbostængerne” stiller sig op, og deltagerne falder ind. Derved kommer ”ringen” af sig selv. Materialer:    Limbostang.

#52 – Bjørnen føder [Tonse] En leg, hvor det handler om, at bjørnen skal komme fri og blive født. Man skal være 3 og 3 sammen. Den første deltager lægger sig på ryggen med hovedet mod "kl 12". Den næste deltager lægger sig med hovedet mod "kl 9", med maven nedad. Dvs. på tværs af den første. Den tredje lægger sig på maven hen over de to andre med hovedet mod "kl 6". Dvs. omvendt af den første. Den øverste skal nu tage fast i den nederstes ben, og den nederste skal tage fast i den øverstes ben. Den midterste er "bjørnen", som skal føde. Det vil sige, at den midterste skal forsøge at vride sig løs af grebet. Man skifter rundt, så alle prøver at blive født.

Landsby:     Her laves der en stor bunke. Deltagerne ligger som de vil og holder fast i hinanden. Når alle har lagt sig, går nogle ledere rundt, og prikker/peger på dem der skal fødes. Det gælder som om at komme fri. Dem der holder, må ikke skifte ”greb”. Har man sluppet sit greb, må man altså ikke tage fat igen. Rige:           Som ved landsbyen. Materialer:    -

#53 – Høje bølger [Dyste] Legen foregår på et skib. Alle, minus én (Kaptajnen), stiller sig på en lang række. På den højre side af skibet, er der er et stort skib. På den venstre side er der land. Kaptajnen kan råbe ”skib”, ”land” eller ”midt”. Råbes der ”skib”, skal alle løbe til højre side. Råbes der ”Land” løbes der til venstre. Råbes der ”midt” sætter alle sig på hug, hvor de står. Runde for runde tages den langsomste person ud af legen. Den der står til sidst har vundet.

Landsby:     Som beskrevet. Er man ude, sætter man sig ned hvor man er død. Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    -

#54 – Udvidet morder [Strategi] En leder går rundt og klapper alle på skulderne, mens de har øjnene lukket. Ved en af deltagerne klemmer lederen lidt på skulderen. Denne person er nu morder. På råbet ”moderen er løs”, åbner alle øjnene. Alle går nu rundt og kigger på hinanden. Moderen dræber ved at få øjenkontakt og blinke til et offer. Det dræbte offer venter et lille stykke tid (ca. 5 sekunder) og dør så under mere eller mindre dramatiske omstændigheder. Hvis den døende rammer nogen i faldet, dør disse også – dette gælder også morderen, hvis denne bliver rørt. Den døende må ikke tage mere end tre skridt under dødsprocessen. Det gælder om at afsløre, hvem der er morder. Hvis en anden deltager mener, at have set blinket, rækker han fingeren i vejret og råber: ” Jeg anklager”. Anklagen kan dog kun bruges, hvis nogen vil støtte anklageren ved at sige ”jeg støtter”. Indtil da kan morderen dræbe videre og blandt andet dræbe anklageren. Når der en, der anklager og en der støtter, stoppes legen af dommeren. På kommando fra dommeren lyder råbet: ”1,2,3, død over moderen”. På 3 peger de to på den formodede morder. Anklager og Støtter må ikke have talt sammen inden: Er gættet rigtig, dør morderen. Peges der på to forskellige personer, dør anklagerne og den der støtter – uanset om en eller ved flere mordere begge er morder. Peger begge på samme person, men er denne ikke morder, dør anklager og støtter. Peges der forsinket, dør den der peger for sent. Hvis der er flere mordere, kan en morder godt være med til at fælde en anden morder. Ved flere mordere risikerer man at morderne dræber hinanden f.eks. ved at blinke til hinanden samtidigt.

Landsby:     Som beskrevet, bare med 3 mordere. Rige:           Der er en morder pr. kreds. Spillet stoppes ikke under en anklage. Der går ledere rundt og holder øje med anklagerne. En person der er anklager, skal selv sige om anklagen er korrekt eller ej. Materialer:    -

#55 – Løgdans [Løg] Deltagerne går sammen 2 og 2. Hvert par stiller sig med et løg imellem sig på maven. Nu gælder det om at begge personer skal kunne dreje en hel omgang rundt, uden af tabe løget. Man må ikke røre løget med hænderne.

Landsby:     Ny leg: Alle stiller sig med et løg mellem knæene. Man skal nu danse rundt blandt hinanden. Taber man sit løg, er man ude, og går ud til siden. Man må gerne ”komme til” at skubbe lidt til hinanden under dansen, men må aldrig røre andres løg. Rige:           Som ved landsbyen. Materialer:    Løg

#56 – Hvordan kom Bo til skade [Godt & Blandet] Alle deltagerne skal stå i en rundkreds. Den første siger: "Bo kom til skade da han stod på et ben". Alle skal så stå på ét ben. Næste person skal så sige noget mere. F.eks. "Bo kom også til skade, da han kløede sig i venstre øre". Det skal alle de andre så også gøre, mens de står på et ben. Man går ud af legen, når man ikke kan være med længere, enten fordi man ikke kan holde balancen, eller nå at følge med og gøre, hvad der er blevet sagt. Legen kan også leges med en der hedder Joakim, i stedet for Bo.

Landsby:     Hvis man griner er man ude af legen. Rige:           Hvis man siger lyde i det hele taget, er man ude af legen. Lav så store rundkredse som muligt. Materialer:    -

#61 – Udkørt kl. 3 [Sang/fagte] Udkørt klokken tre, (tre fingre) maven spækket med deller. (lav deller på maven) Alting kører rundt, (pegefinger rundt i luften) men nu er det kroppen, der tæller. (rend og hop) 1 - 2 – 3 (tæl på fingrene til tre) Der er gang i ben og arme. (rend og hop) Der er fut i milde moster. (rend og hop) Har du hang til vindueskarmen, (hænder under hagen) må du hel´re gå i kloster. (bedehænder under hagen) Der er delledrab i sigte. (deller + halshug + kikkert) Der er rend og hop i luften. (rend og hop) Dine bøffer bliver stegte, (vis muskler) når din krop går fra fornuften. (spring op i luften)

Slå ørene ud (træk ørene ud) og hænderne op (op med hænderne) og rend og hop med din krop (rend og hop)

Landsby:     Som beskrevet – bare med mere gas Rige:           Som ved Landsbyen - bare med max gas. Materialer:    -

#62 – Katten efter musen [Tonse] I denne leg gælder det om ikke at blive fanget af katten. Man laver en rundkreds to og to bag hinanden, og med fronten mod midten. Man vælger to personer, en mus og en kat. Katten jager musen, og bliver musen fanget bytter rollerne, så katten bliver mus. Musen kan få "helle" ved at stille sig "tre mand høj", dvs. bagerst i et par. Herefter bliver den forreste i parret, den nye mus og skal skynde sig væk.

Landsby:     Som beskrevet. Der er 2 mus og 2 katte. Musene skal hele tiden holde sig for næsen. Både så man kan se hvem der er mus, men også så man lyder som en mus. Rige:           Laves på rækker med ca. 20 personer. Hver person står omvendt af hinanden. Man kan kun løbe rundt om rækken, ikke igennem. Stiller musen sig bag ved en person, bliver denne person den nye kat. Den gamle kat er nu blevet mus. Fanger katten musen, byttes rollerne rundt. Lav rækkerne så godt I kan, og leg legen på kryds og tværs. Materialer:    -

#63 – Høvdingebold [Dyste] I høvdingebold kæmper to hold om først at skyde det andet holds spillere ud. Hvert hold skal fra sin egen banehalvdel ramme en modspiller på den anden banehalvdel, uden at bolden rammer jorden først. Hvert holds høvding er placeret på baglinjen bag modstandernes banehalvdel, og dermed kan hvert hold angribes fra to sider. Rammes en spiller af bolden, som kastes fra banehalvdel til banehalvdel, dør han og må forlade banen. Gribes bolden, er det derimod kasteren, som må forlade spillet, mens en død modstander får en ny chance på banen. Når den sidste spiller på den ene banehalvdel bliver ramt, forlader høvdingen sin baglinje og overtager hans plads. Det hold, som først mister alle sine spillere, har tabt.

Landsby:     Som beskrevet, bare med mange spillere med. Brug gerne flere bolde/terninger. Rige:           Som ved Landsbyen. Materialer:    Bold/terning

#64 – Menneske kryds og bolle [Strategi] Almindeligt kryds og bolle, bare hvor kroppen bruges som brikker. Der laves en bane, af nogle stykker snor/ 4 sko eller andet. Man deler kredsen i 2 hold, og spiller flere kampe samtidig. Hver gang en kamp er overstået, roterer det ene hold til højre, og spiller mod en ny spiller. En leder tæller point sammen for holdene.

Landsby:     Som beskrevet. Rige:           Som beskrevet. Materialer:    -

#65 – Løgstafet [Løg] Stafet med løg. Der deles i 2 hold. Hvert hold har et løg, som der skal løbes med, frem og tilbage. Når en løber kommer tilbage til holdet, løber den næste med løget. En leder går ned langs rækkerne, og bestemmer hvordan der skal løbes med løget. F.eks. hold løget under hagen, under armen osv. Dvs. at 1. løber fra begge hold holder det på samme måde. Det samme gælder for 2. løber fra begge hold osv.

Landsby:     Som beskrevet, bare med en relativ kort bane. Rige:           Alle skal løbe med løget under hagen. Der dystes kreds mod kreds. Hver kreds skal løbe 20 gange. Materialer:    -

#66 – Død mands bacon [Godt & Blandet] Deltagerne stiller sig op på 2 rækker overfor hinanden. De får tilsvarende numre, således at begge hold har en der er nummer 1,2,3,4,5 etc. Midt imellem holdene ligger der en klud. Når spillederen råber 1, løber de 2 ettere ind i midten og forsøger at erobre kluden og bringe den tilbage bag sit eget hold; lykkes det, får holdet et point. Hvis det mislykkes og deltageren der griber kluden bliver fanget af det andet holds deltager, får det andet hold et point.

Landsby: Som beskrevet, bare hvor der er 1 klud pr. 20 deltagere, og der er fra 1-10 i numre, hvorefter der startes forfra med 1.En hel række er et hold, og man kan derfor få flere point pr. omgang, da der er flere klude. Rige: Som ved Landsbyen. Materialer:     Klud/sok/terning mv.

Bemærkning

Legende kan leges i små grupper og nogen helt op til 12.000 mennesker

Alle lege kan også findes på legedatabasen, ved at søge på nr. eller titel

Deltagere

10 - 12000 personer

Alder

7 - 99 år

Varighed

20 - 180 min.

Inde/ude

Materialer

1 stk terning
1 stk Reb
1 stk hale pr. person
1 stk løg pr. person
5 strimmel avis
1 pr 2 personer bind til øjnene
1 stk bold
1 stk gummistøvle
1 par sko
1 stk limbostang
1 stk klud