Improvisation vender alt på hovedet

Derfor tager vi mærket

At deltage og reagere på andres handlinger er drama, så at skabe noget med andre for at fremvise det er fantastisk.

Aktivitetsforslag 1

Lav 0-tekst impro A: Skal vi gøre det? B: Det ved jeg ikke, hvad synes du? A: Jeg synes vi skal. B: Okay, så gør vi det

Aktivitetsforslag 2

Lav impro øvelser ud fra de 10 impro regler: 1. Accepter alle bud 2. Giv og tag imod tilbud 3. Brug konflikt og status
4. Skab en historie 5. Hold ét fokus 6. Stol på din fantasi 7. Brug din første idé 8. Hjælp hinanden 9. Drop planlægning 10. Kom igen!

Øvelserne sværhedsgrad afhænger i kraftig grad af aldersgruppen.

Aktivitetsforslag 3

Hold åben scene, hvor alle slags optrædener er velkommen.

Vejledning

Aktivitet 1. 0-tekst er et lille tekststykke som ikke er sat i nogen scene. Det er derfor op til dem, som skal spille scenen, at finde på hvad der sker ved at dramatisere replikkerne. I kan skrive jeres egne 0-tekster eller en leder kan have fundet på nogle inden.

Aktivitet 2. Det er vigtigt at have talt om improvisation som en disciplin inden for drama, hvor det at turde fejle er et vigtigt aspekt af legen. Børnene skal have snakket om de 10 regler, som er udgangspunktet for at lave impro. Der findes et utal af impro øvelser, og hvis man er nybegynder, er det en god ide at finde nogle lette øvelser at starte ud med.

Aktivitet 3. Giv FDFerne udfordringen at komme op med et indslag, som de har en tidsbegrænset periode til at finde på og øve i, fx 30 min. eller en time. Det kræver stor tillid til leder og børn, trygge ramme og en masse støtte, for at det skal lykkedes med at lave åben scene. Det handler om at lade børnenes fantasi og færdigheder få frit spil. At udfordre dem, så de presses og måske laver noget de ikke helt har prøve før.

Inspiration

Bog: 117 nul tekster af Lotte Kjællerup

Bog: Impro - improvisation og teatersport, af Keith Johnstone.

Bog: Dogme Impro, af Kim Von Bülow.

Oplevelse

Improvisation vender alt på hovedet.

Nummer

5

Mærketråd

Dramamærket

Tilbage