Emma Gads mobilskole

Derfor tager vi mærket

I takt med at børn og unge og deres hverdag bliver mere digitale, er der behov for alt lære at begå sig online, og at kunne begå sig i det fysisk rum med digitale devices. Det handler om digital dannelse og mobiletikette.

Aktivitetsforslag 1

Hvordan bruger vi mobiltelefoner i det offentlige rum? Send FDFerne ud i byen, giv dem forskellige opgaver, hvor I udfordrer deres mobiletikette i byrummet.

Aktivitetsforslag 2

Fake news. Præsenter dem hele aftenen for news og fake news. FDFerne skal træffe valg på baggrund af den information, de præsenteres for. De skal vurdere, hvad der er sandt, og hvad der er falsk.

Aktivitetsforslag 3

Har I både mobil- og digitaletikette? Drøft hvordan I opfører jer med jeres mobiltelefon i det fysiske rum og på sociale medier.

Vejledning

  1. Måske er hver opgave et fag i mobilskolen: Bed dem ringe til jer, mens de står inde i en butik eller sidder i en bus. Bed dem sende jer en sms, hvordan skriver de? Skriver de hej/hilsen eller blot beskeden. Bed dem vente fem minutter et sted, hvor I kan se dem. Tager de telefonen frem hver for sig, eller taler de sammen. Ring til dem, mens de taler med en, I har bedt fortælle dem om noget. Eller ring til dem mens de cykler. Tager de telefonen eller venter til bagefter? Giv point for hvordan de løser opgaverne.
  2. Tagger man andre, skriver om andre, deler private ting med andre? Kan I blive enige om god telefon-pli: ikke ved spisebordet, ikke når nogen taler osv. Kan man gennemføre et møde, hvor lederne taler til de unge på samme måde, som nogle trolde skriver på nettet? Se hvor meget skærmtid I har på en uge. Sæt et mål, kan I sammen prøve en uge, at holde den under fx 1 time pr. deltager. Aftal om man må bruge andre skærme.

Oplevelse

Emma Gads mobilskole

Nummer

6

Mærketråd

Kommunikationsmærket

Tilbage