Agentmøde for pilte og væbnere #2

Dette er anden del af den store agentskole for pilte og væbnere. Bland aktiviteterne med dem fra agentmøde #1.

Indsendt af FDF

Beskrivelse

På dette møde laver I mere grej til den tophemmelige agent. I kan herefter gennemføre et agentløb, udspionere nogen - eller hvad I selv har fantasi til.

Mødeaktivitet

Agentmøde for pilte og væbnere #2

Agentkort

I kan lave jeres helt eget super professionelle agentkort. Kortet indeholder agentnavn og nummer, kontrolkoder, foto og fingeraftryk.

I skal bruge: • Sort vandfast tusch

• Lamineringsmaskine med ark eller koldlamineringslommer

• Foto

• Stempelpude til fingeraftryk

• Saks

• Limstift

Sådan gør I: 1. Indsæt foto og fingeraftryk i de rigtige felter

  1. Når I skal skrive jeres agentnummer, dæknavn, kontrolkode og arbejdsgiver i det sorte felt med ottetallerne skal I bruge den sorte tusch.

  2. Slut af med at laminere kortet. I kan enten bruge en lamineringsmaskine eller koldlami- neringslommer.

Røgbombe

Bomben laver ikke nogen eksplosion, og er derfor ikke farlig. Vær dog opmærksom på sikkerhedsafstand alligevel.

I skal bruge:

  • Metalbægere fra fyrfadslys

  • 1 g kaliumnitrat (KNO3) pr. bombe

  • 1 g sukker pr. bombe

  • Gode lange tændstikker

Sådan gør I: 1. Bland 1 g sukker og 1 g kaliumnitrat i met albægeret. De to stoffer kan ikke brænde for sig – demonstrer evt. dette først.

  1. Tænd blandingen med tændstikken Brug ikke en lighter, da du kan komme for tæt på bomben og brænde dig

  2. Bomben udvikler nu en masse røg. Røgen har farve fra kalium og er pink eller lilla.

Diodelygte

Du skal bruge • tape

• lim

• tændstikæske

• 2 AAA batterier

• 3V diode

• sølvpapir

Følg guiden på billedet.

Deltagere

8 - 30 personer

Alder

10 - 13 år

Varighed

60 - 90 min.

Materialer

Mødeaktivitet

Agentmøde for pilte og væbnere #1

Fingeraftryk

I skal bruge: Stempelpude, tape, talkum, en fin pensel, sort karton, et glas (vasket for fingeraftryk, hvidt papir.

Inddel børnene i grupper på 4-5. Begynd med at lave et minikartotek over børnenes fingeraftryk med stempelpuden. Afsæt aftrykkene på et stykke papir, og skriv navn ud for hvert aftryk. Når I har alle fingeraftryk og skrevet hvilke aftryk der høre til hvem, sendes én fra hvert hold uden for døren. Der vælges nu en anden fra holdet, som sæt ter sit fingeraftryk på det rene glas. Nu er opgaven for den første at finde ud af, hvem der har sat aftrykket på glasst. Aflæs aftrykket, og sammenlign aftrykket med aftrykkene på karton. Hvem ejer fingeraftrykket?

Snigerskolen

I kan bygge en forhindringsbane af krydsende fiskesnøre, så det ligner en bankboks med laserbeskyttelse. På snøren sidder der små klokker, som ringer, hvis trådene bliver berørt.

I skal bruge: - fiskesnøre - små metalklokker - tegnestifter eller tape - et trofæ eller en skat, f.eks. en flødebolle

Sådan gør du: 1. sæt en masse fiskesnøre på kryds og tværs fra væg til væg. Gør det evt. i en smal gang, for så kan banen blive smallere med længere. Sæt snøren fast med tegnestifter eller tape. Gør plads mellem snorene til at børnene kan komme igennem banen. Det skal ikke være umuligt, men det må godt være lidt svært.

  1. Rundt på fiskesnøren sætter du nu de små klokker. Fordel klokkerne jævnt. Jo flere klokker jo bedre.

  2. Sæt en skat, et trofæ, en flødebolle eller andet for enden af banen, så børnene har noget at kæmpe for.

Introduktion til børnene: Som agent er det vigtigt at kunne bevæge sig lydløst og ubemærket. Det skal I få lov til at bevise, at I kan, nu. I er nu kommet ind i den store bankboks, og skal nå hen til skatten. Men pas på! Direktøren har lige fået sat det nye lasersystem op, så det er endnu sværere for uindbudte gæster at komme frem.

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS Hvis I falder over et tilbud på “laserpointere”, så bliver det endnu sjovere. 10-15 stk. er rigeligt, sæt dem op så det er svært at kravle forbi deres strålenet. Lån en røgmaskine eller lave en røgbombe. Med røg bliver det nemmere at se laserlyset. Hvis nogen rammer en laser stråle, tænder lederen en stor spot - og ringer med en klokke... tilbage til start - God fornøjelse!

Cola-morsekode

Mange siger, at det er let at smage forskel på Coca Cola, Pepsi Cola, Harboe Cola osv. Test det og lav en morsekode med cola.

Du skal bruge:

To slags cola (Coca Cola, Coca Cola Light,

Pepsi, Pepsi Max, Haboe Cola osv.)

Plastikkrus

Sugerør

Sådan gør du: 1. Udvælg hvilken cola der skal betyde ”prik” og hvilken der skal betyde ”streg”.

  1. Find nu på en kode og oversæt den til morsekodetegn.

  2. Opstil en lang række glas og fyld cola i dem i den rigtige rækkefølge.

  3. Nu kan I prøve at se, om I kan løse koden ved at smage jer frem til, hvilken Cola der står hvor.

Deltagere

8 - 30 personer

Alder

10 - 13 år

Varighed

60 - 90 min.

Materialer

Deltagere

8 - 30 personer

Alder

10 - 13 år

Varighed

60 - 90 min.

Inde/ude

Indendørs
Udendørs