Kirkemærket

Opdaterede mærker

Mærketype:
Klassemærke.

Alle mærker/klasser er endnu ikke tilgængelige som klassemærker med farver. Talmærker kan benyttes i overgangsperioden.

Opdateret beskrivelse er på vej. Der kan hentes inspiration i eksisterende beskrivelse ind til da.

Mærket tildeles en kirkeoplevelse på puslingeniveau.

Mærket tildeles en kirkeoplevelse på tumlingeniveau.

Mærket tildeles en kirkeoplevelse på pilteniveau.

Mærket tildeles en kirkeoplevelse på væbnerniveau.

Mærket tildeles en kirkeoplevelse på seniorvæbnerniveau.

Mærket tildeles en kirkeoplevelse på seniorniveau.

Eksisterende mærkebeskrivelse

Mærkeudvikler:
FDFs trosudvalg, 2020.

Formål:
I FDFs ambition hedder det, at ”FDF skaber plads til tro og samtale om de store spørgsmål i livet, på et folkekirkeligt grundlag.” Under FDFs værdier hedder det endvidere: ”Tro i FDF betyder, at vi gør kristendommen konkret og vedkommende gennem fortællinger og leg, sang og musik, samtale og handling.

Vi gør dørtrinnet til folkekirken lavere og minder samtidig folkekirken om ansvaret for børn og unge.” Denne mærketråd får FDFerne ”ind over dørtrinnet” til Folkekirken, så de oplever dens liv, traditioner og højtider som noget, der har betydning for dem selv og deres liv.

Derfor tager vi mærket

Kirken er et særligt rum, det skal alle børn i FDF opleve.

Aktivitetsforslag 1

Tegn en kirke eller byg en kirke i pap.

Aktivitetsforslag 2

Hvad er der inden i en kirke? Lav en 3D-model af, hvordan kirken er indrettet.

Aktivitetsforslag 3

Leg nogle af de ting, som kirken bruges til (f.eks. dåb, bryllup, begravelse).

Vejledning

1: Aktiviteten kræver papir/pap, sakse, farver og andre ting til at være kreativ. Perleplader er også en sjov vej at gå.

Derfor tager vi mærket

Vi udforsker kirkeåret for at forstå, hvordan det hænger sammen med kalenderåret.

Der er forskel mellem fester og hverdage. Det kender vi fra hverdagen, men det gælder også i kirken.

Aktivitetsforslag 1

Leg kirkeåret: Børnene får hver et papir med et ord/et billede for en helligdag eller højtid fra kirkeåret. Billeder kan nemt findes i en googlesøgning. De skal stille sig i en rundkreds, og hjælpe hinanden med at komme i den rigtig rækkefølge. Avanceret version: Barnet skal mime sin højtid/helligdag og de andre skal gætte den.

Aktivitetsforslag 2

Tag en quiz om kirkeåret. Quizzen kan gennemføres på computeren, eller lederen kan skrive spørgsmålene ned og bruge dem i kredsen. (Se forslag til quiz i vejledningen).

Aktivitetsforslag 3

Lav et puslespil ud af kirkeåret.

Vejledning

Kirkeårsshjulet kan findes som billede på Google. Print, laminer, klip brikker og leg.

Derfor tager vi mærket

Fordi julen er en vigtig kristen højtid, og adventstiden hænger uløseligt sammen med julen.

Aktivitetsforslag 1

Tag på adventsløb: 4 poster. På hver post løses en opgave, når den er løst udleveres lyset. Når hver post er løst, bygger I en adventskrans.

Aktivitetsforslag 2

Lav et krybbespil – enten med rullinger (toiletrullefigurer) eller som teater.

Aktivitetsforslag 3

Aktivitetsforslag 3 (bred formulering) Lav en kollage, der viser forskelle og ligheder på julen i kristendommen/kirken og julen i butikkerne, skolen, børnehaven, der hjemme.

Vejledning

Vi opfordrer til, at mærket tages i advents-/juletiden, og at I benytter de lokale tilbud. Eksempler på poster til adventsløb: (aktivitet 1)

Post 1. hvilke farver giver lilla? Hav farver med, farvelade, frugtfarve, farvet glas, farvet cellofan eller andet hvor farver kan blandes.

Post 2. huske-kimsleg med julepynt/juleting.

Post 3. Ventetid. Lav et streg eller anden markering for at dele rummet op i to. Børnene skal sidde på den ene side af markeringen. De skal nu vente i 3 minutter. Når et barn mener tiden er gået flytter de sig til den anden del af rummet. Når alle børn har flyttet sig, kan I tale om, hvor lang tid der faktisk er gået. Alternativ: lægge en vingummibamse i et glas vand - hvor lang tid går der inden den vokser?

Post 4. vandring (frem mod jul)

Version 1: gåski igennem en bane.

Version 2: gå på kasser/hundetæpper `{`hele holdet skal kunne være på kasser/tæpper, den bagerste kasse/tæppe flyttes frem, til man når målstregen. Til kollagen (aktivitet 3) kan der bruges billeder fra blade og aviser, eller man kan finde billeder på internettet.

Vejledning

Derfor tager vi mærket

I FDF står kirkens højtider centralt i årshjulet, og det er godt at forstå, hvad faste er og tydeliggøre, hvor vigtig påsken er i kristendommen.

Aktivitetsforslag 1

Aktivitetsforslag 1 (meget konkret) Fastelavns krea: male tønde, lave masker og lave fastelavnsris.

Aktivitetsforslag 2

Aktivitetsforslag 2 (lidt bredere end 1) Hver FDFer skal vælge en ting, de vil faste fra i 40 dage.

Aktivitetsforslag 3

Byg påsken i Lego eller andre materialer.

Vejledning

Vi opfordrer til at mærket tages i tiden op til påske, så lokale tilbud kan benyttes. Faste: cola, facebook, tv, slik, kød eller andet - det skal været en ting som udfordre dem, og så fylder i deres hverdag - på en negativ/belastende måde. Afhængig af hvor “stramt” man faster, må man bryde “fasten” på søndagene frem til påsken. Fasten starter officielt askeonsdag (onsdag efter fastelavn) og fortsætter til påskesøndag.

Derfor tager vi mærket

Vi tager mærket omkring Allehelgen for at opleve, at døden ikke nødvendigvis er noget uhyggeligt.

Aktivitetsforslag 1

Besøg en kirkegård og gå på symboljagt på gravstenene. – Hvad betyder forskellige symboler? – Find forskellige typer grave: familiegrave, kistegrave, urnegrave og fællesgrave.

Aktivitetsforslag 2

Skab jeres egen Halloween-tradition. Skal det være som i amerikanske film med græskar, eller kan kredsen måske få sin helt egen måde at fejre det på?

Aktivitetsforslag 3

Minder og kærlighed. Til Allehelgen mindes vi dem, vi har mistet. Hvad er et minde? Hvordan bibeholder vi minder? Snak evt. om hvad I tror der sker efter døden, med den døde.

Vejledning

Har man ikke en kirkegård i nærheden, kan man se Disney Pixars “Coco” og bruge den som afsæt for en snak om forskellige måder at tænke på døden og de døde på. Med de ældste FDFere kan der evt. tales om, hvordan de gerne vil begraves. Er det overhovedet noget, man skal beslutte sig for?

Derfor tager vi mærket

Vi tager mærket for at opleve, at noget der er meget abstrakt og svært at forstå kan gøres konkret.

Aktivitetsforslag 1

Lav hviskeleg hvor det går ud på at sende et budskab videre og se hvor langt det kommer. (Til pinse gik disciplene ud i hele verden og fortalte om Jesus, de kunne tale alle sprog, fordi Helligånden var i dem – derfor skal vi hviske budskabet videre)

Aktivitetsforslag 2

Støb fodaftryk. Vi laver et fodaftryk, fordi der er en legende om, at der hvor Jesus for til himmels, var der et fodaftryk i stenen.

Aktivitetsforslag 3

Lave pinseild (bål)

Vejledning

Vi opfordrer til, at mærket tages i tiden efter påskeferien og inden pinse.

Ved pinseilden kan tales om fortællingen til Kristi himmelfart og pinse. Hvad kan vi tro på, og hvordan skal det forstås? Pinse er den pynteløse og madløse højtid. Vi har ingen traditioner for udsmykning eller spisevaner.

Derfor tager vi mærket

Vi tager mærket for at undersøge folkekirkens ritualer.

Aktivitetsforslag 1

Besøg den lokale kirke, snak med en ansat i kirken eller en fra menighedsrådet.

Aktivitetsforslag 2

Lære om kirkens ritualer. Det kan være gennem leg, teater, kirkebesøg, film osv.

Dåb

Konfirmation

Vielse (bryllup)

Begravelse

Nadver

Aktivitetsforslag 3

Tal om: Hvad er et ritual, hvorfor bruger man ritualer. Skab jeres eget ritual (et FDF-ritual, et kristent ritual, et ritual I kan udføre derhjemme eller et ”for sjov”-ritual).

Vejledning

Tag kontakt til din lokale kirke, så du kan komme i gang. Kirkens personale vil ofte meget gerne hjælpe.

Derfor tager vi mærket

Vi tager mærket for at blive klogere på, hvorfor og hvordan kirken holder gudstjeneste.

Aktivitetsforslag 1

Deltage i en almindelig højmesse eller deltage i en anden type gudstjeneste.

Aktivitetsforslag 2

Besøg andre folkekirker og undersøg, om deres gudstjenester er anderledes end i jeres ”egen” kirke.

Aktivitetsforslag 3

Deltag i et fastsat antal gudstjenester hen over kirkeåret.

Vejledning

Se på de lokale kirkers hjemmesider og find ud af hvilke tilbud de har, og hvilke præster man kan kontakte for at samarbejde.

Derfor tager vi mærket

Som organisation med afsæt i folkekirken er det nyttigt at forstå, hvordan bibelen er sammensat, og hvordan man finder rundt i den. Det samme gælder salmebogen.

Aktivitetsforslag 1

Salmestafet: Første barn får et salmenummer og skal løbe frem til en salmebog, der ligger på et bord eller lign, slå op på salmen og sige eller synge det første vers (evt. på en hjemmelavet melodi) og løbe tilbage.

Aktivitetsforslag 2

Bibel-kodeknækning Få forskellige bibelkoder – finde ud af hvilken tekst der ligger bag. (Se nærmere under vejledning).

Aktivitetsforslag 3

Lav en sandt-eller-falsk-quiz om forskellige påstande i Bibelen og brug det som udgangspunkt for en samtale om, om man kan/skal tro på alt, hvad der står i Bibelen.

Vejledning

Vejledning til salmestafet: Man kan som leder på forhånd vælge nogle salmer som man tror børnene kender eller man kan blot foreslå et tilfældigt tal mellem 1 og 791.

Vejledning til Bibel-kodeknækning: Bibelsteder angives som regel med en ”Kode” bestående af navnet på det enkelte skrift (som regel forkortet), kapitlet og verset i kapitlet, f.eks. Johannesevangeliet (Johs.) 3,16, som kaldes ”den lille Bibel”.

Man kan enten blot give bibelstedet eller man kan bruge bibelstedet og angive et nummer ord i teksten, f.eks. Johs. 3,16, ord nr. 4 = ”Gud” og bruge disse ord til at sammensætte en sætning. Man kan finde bestemte tekster ved at bruge søgefunktionen på Bibelselskabets hjemmeside.

Spørgsmål til sandt/ falsk: Adams og Eva havde tre sønner som hed Rip, Rap og Rup (falsk), Metusalem levede i 969 år (sandt?), Moses tog 2 dyr af hver slags med i arken (falsk, det var Noa, der gjorde det), David dræbte kæmpen Goliat med en stenslynge (sandt?), Moses mødte Gud i en brændende tornebusk (sandt?), Jesus blev født i Jerusalem (falsk, han blev født i Betlehem), Jesus gik på vandet (sandt?), Jesus blev hængt (falsk, han blev korsfæstet), Jesus stop op fra de døde (sandt?). - De sande udsagn er sande ifølge Bibelen, men er også omdiskuterede, derfor spørgsmålstegnet.

Vigtigt: Du skal som leder turde tale åbent omkring, hvad du selv tror. Det er helt naturligt ikke at have svar på alt. Sammen kan vi nogle gange komme tættere på et svar.

Derfor tager vi mærket

For at mærke at næstekærlighed er noget, vi selv kan i vores liv, og at det ikke behøver at være store ting for at gøre en stor forskel.

Aktivitetsforslag 1

Arbejd med fortællingen om den barmhjertige samaritaner. Læs historien, opfør den/tegn den eller på anden måde arbejd med næstekærligheden i fortællingen.

Aktivitetsforslag 2

Gør en god gerning i kredsen. Det kan f.eks. være at hjælpe til ved en yngre aldersgruppe, lave mad og vaske op til en fællesspisning, rydde op i depotet eller lign.

Aktivitetsforslag 3

Udfør diakoni.

Vejledning

Diakoni betyder at udvise omsorg for mennesker. Omsorg er mange ting, og diakoni er ikke kun noget med gamle mennesker. Alle steder hvor I kan hjælpe nogen, er det diakoni, også når der ikke er en samtale om Jesus eller tro med i det der sker. I kan finde et socialt arbejde i lokalområdet og hjælpe. Det kan være i genbrugsbutikken, Folkekirkens Nødhjælps sogneindsamling (eller en anden indsamling) Elsk din by-begivenheder, AA.