Kommunikationsmærket
Mærketype:
Klassemærke (beskrivelsen er ikke opdateret)
Mærkeudvikler:
Christina Gro Storm-Andersen, FDF Sundby, 2020.
Formål:
I et fællesskab som FDF kommunikerer vi konstant. Når vi taler sammen over frokosten, når vi lægger flotte billeder på Facebook eller vi morser til hinanden med lommelygten i mørket.
Meget af dette sker ubevidst om, hvordan eller hvorfor vi kommunikerer – men ved at sætte spot på kommunikationen, kan vi få endnu større oplevelser, hvor vi bliver kloge på os selv og hinanden og vores opfattelser af verden omkring os.
Derfor tager vi mærket
Et billede siger mere end 1.000 ord. FDFerne skal opleve, at man sagtens kan kommunikere meget præcist helt uden ord.
Aktivitetsforslag 1
Gennemfør et fotoløb hvor alle posters placering, udelukkende kommunikeres gennem billeder.
Aktivitetsforslag 2
Lav sammen en fortælling med billeder. Det kan være ”FDF i vores by”, ”Et besøg på plejehjemmet” eller mere konkret ”Den lille Rødhætte”, eller en historie I selv finder på. Tal om og planlæg hvilke billeder, I skal bruge. Lav til slut en udstilling i kredshuset.
Aktivitetsforslag 3
Sørg for at hvert hold har et kamera. Uddel en liste med et passende antal opgaver eksempelvis 50 opgaver på 24 timer. En ko, en præst i præstekjole, en sæl. Giv på forhånd point efter sværhedsgrad, fotokvalitet, opfindsomhed osv.
Inspiration
Invitér en dygtig fotograf eller kunstner forbi, og lad vedkommende gøre jer klogere på emnet. Tal om forskellen på nærbilleder og billeder i total, samt forskellige perspektiver. Man kan måske også introducere større børn for forskellige redigeringsmuligheder.
Vejledning
Fotoløb: Løsning på posterne til fotoløb dokumenteres ved at sende et billede med mobiltelefonen, eller tage et billede med et medbragt digitalkamera. Man kan også dele holdet i to. Hvert hold går ud i byen i hver sin retning og gemmer et lille FDF-skjold. De tager herefter et billede af det. Gangen efter får holdene det andet holds billeder og skal så ud og finde stederne og de laminerede skjolde. Skriv evt. afsender på skjoldet, og dato for, hvornår de fjernes. I kan justere løbets sværhedsgrad ved enten at vise meget af stedet, eller sværere ved at zoome ind på én lille detalje på stedet. Måske skal man blot finde en genstand på stedet, måske skal man løse en opgave.Derfor tager vi mærket
At lave en film sammen kan være et godt projekt at samarbejde om. Der er mange forskellige opgaver i tilblivelsen af en film, og børn og unge kan opleve, at de alle har noget at byde ind med.
Aktivitetsforslag 1
At lave en film sammen kan være et godt projekt at samarbejde om. Der er mange forskellige opgaver i tilblivelsen af en film, og børn og unge kan opleve, at de alle har noget at byde ind med.
Aktivitetsforslag 2
Lav en musikvideo med en sang fra March og lejr. Husk jo længere sang, des mere film skal bruges.
Aktivitetsforslag 3
Lav en film.
Inspiration
Se på reklamer fra Youtube for inspiration. Hvad virker, hvad virker ikke?
Vejledning
1. Lav et storyboard – en slags tegneserie, der viser, hvad der skal filmes og hvordan det skal sættes sammen efterfølgende. Overvej om børnene selv skal klippe den færdige video sammen, eller om det er en opgave for en leder.2. Sørg for, at der, ligesom i en rigtig musikvideo, både er stemningsskabende billeder, der beskriver noget i sangen, og billeder, hvor man ser kunstnerne synge og spille. OBS. Vil I lægge den på Youtube bagefter, så kan der være rettighedsproblemer, hvis I ikke indspiller musikken selv. Fordel rollerne: Instruktør, fotograf, evt. lys og lyd, regissør, skuespillere, sangere og evt. klipper.
3. Find på en historie. Tal om plotlinjer og fortællermodeller. Skriv manuskript og indspil scenerne. Optag den almindeligt eller i stopmotion eksempelvis med LEGO-klodser.
I kan lave jeres film med LEGO Moviemaker App, hvis I optager i stopmotion. Imovie kan bruges til iOS, og Kinemaster til Android. Enlight Videoleap fås til begge platforme i en gratis version.
Derfor tager vi mærket
At give et sprog, som kun de indviede forstår, kan være med til at knytte gruppen tættere sammen. Samtidig er det en aktivitet, der er nem at bygge en fantasiramme op omkring.
Aktivitetsforslag 1
Lav en skattejagt, hvor placeringen af hver post kommunikeres i kodeform. Når koden er løst, ved man, hvor næste post er. Brug forskellige koder, der passer til børnenes niveau.
Aktivitetsforslag 2
Lav et spionmøde, hvor FDFerne skal skygge hemmelige spioner og følge en kuffert, der skifter hænder, som de skal prøve at få fat på. Forklæd jer med hatte, briller og frakker, så spionerne ikke kan genkende jer, når I skygger dem.
Aktivitetsforslag 3
Lav et ”escape room” baseret på hemmelige koder, som holdet sammen skal slippe ud fra. Det handler om at samarbejde. Det er klart, at I forinden er nødt til at have gennemgået, og afprøvet, de forskellige koder, der bruges i rummet. Vælg koder, der passer til børnenes niveau.
Inspiration
Morse, frimurerkode, ALFA nr. kode, fonetiske alfabet, binærkode, bagvendt skrift, røversprog, A-K-koden, semafor, bogkode, hulkort, hjulkode, strimmelkode. Usynlig skrift – citronsaft, mælk eller løg, beskeder skrevet med blå kuglepen krusedullet over med rød kuglepen. Det kan læses, hvis man lægger rødt cellofan over. Brug agentaviser med huller til øjne. Skriv med en UV-pen.
Vejledning
Escape Room vejledning omtalt I FDF LEDEREN 01 2018Derfor tager vi mærket
At lave en avis er en konkret måde at opleve, at mange mindre bidrag tilsammen kan skabe et stort fælles produkt.
Aktivitetsforslag 1
Lav jeres egen avis eller magasin. Find på et navn og et logo, og interview børn og voksne i kredsen om deres bedste FDF-minde. Print det ud, læg det måske på facebook som PDF og del det ud til alle i kredsen.
Aktivitetsforslag 2
Gennemfør et journalistløb med forskellige poster, der hver især bidrager til den fælles avis.
Aktivitetsforslag 3
Det er jer, der skriver og afvikler lejrbålsavisen på jeres næste sommerlejr. I skal finde på et navn og indsamle små og store historier i løbet af dagen. Udtænk en eller flere karakterer, der læser avisen op om aftenen.
Vejledning
Sørg for at tekst og fotos fortæller samme historie. Brug billeder, men tal forinden om rettigheder. Billeder lagt ud under Creative Commons må gerne bruges. Brug Google, Flickr eller andre billedsøgningstjenester. 2. Et interview, en anmeldelse af en film, koncert eller lignende, omtale af ny butik eller sted, situationsrapport fra fingeret ulykke, røveri eller lignende. Løbet kan med fordel gennemføres henover en weekend. Overvej en eller to gennemgående historier, der udvikler sig undervejs. Eksempelvis: Hans ”Hacker” hacker sig ind på efterretningstjenestens computer og offentliggør hemmelige oplysninger via Internettet. Han forsvinder sporløst, indtil han dukker op død… osv. I kan dække lokale sportsbegivenheder, en sag der optager lokalsamfundet lige nu osv. Sørg for at afsætte tid til at skrive artiklerne.Derfor tager vi mærket
Oplev hvad der sker for jeres kommunikation indbyrdes, når I fratages én af jeres sanser.
Aktivitetsforslag 1
Den sorte Bagedyst. Leg legen, hvor man skal have bind for øjnene og bage en kage eller lave en ret. Holdene har både de rigtige og forkerte ingredienser til rådighed foran dem. En leder guider dem igennem opskriften.
Aktivitetsforslag 2
Hold et helt møde, hvor I alle har høreværn på under hele mødet. Gør alle de ting, I plejer: syng, leg, hold andagt, og gennemfør en aktivitet, der kan gennemføres uden at kunne høre. I må kommunikere med fagter og mimik.
Aktivitetsforslag 3
Gennemfør en hel dag på en weekendtur, hvor en tredjedel ikke kan se, og en tredjedel ikke kan tale og en tredjedel ikke kan høre.
Inspiration
Få besøg af en blind. Bliv klogere på deres hverdag og opfattelse af verden.
Derfor tager vi mærket
I takt med at børn og unge og deres hverdag bliver mere digitale, er der behov for alt lære at begå sig online, og at kunne begå sig i det fysisk rum med digitale devices. Det handler om digital dannelse og mobiletikette.
Aktivitetsforslag 1
Hvordan bruger vi mobiltelefoner i det offentlige rum? Send FDFerne ud i byen, giv dem forskellige opgaver, hvor I udfordrer deres mobiletikette i byrummet.
Aktivitetsforslag 2
Fake news. Præsenter dem hele aftenen for news og fake news. FDFerne skal træffe valg på baggrund af den information, de præsenteres for. De skal vurdere, hvad der er sandt, og hvad der er falsk.
Aktivitetsforslag 3
Har I både mobil- og digitaletikette? Drøft hvordan I opfører jer med jeres mobiltelefon i det fysiske rum og på sociale medier.
Vejledning
1. Måske er hver opgave et fag i mobilskolen: Bed dem ringe til jer, mens de står inde i en butik eller sidder i en bus. Bed dem sende jer en sms, hvordan skriver de? Skriver de hej/hilsen eller blot beskeden. Bed dem vente fem minutter et sted, hvor I kan se dem. Tager de telefonen frem hver for sig, eller taler de sammen. Ring til dem, mens de taler med en, I har bedt fortælle dem om noget. Eller ring til dem mens de cykler. Tager de telefonen eller venter til bagefter? Giv point for hvordan de løser opgaverne.2. Tagger man andre, skriver om andre, deler private ting med andre? Kan I blive enige om god telefon-pli: ikke ved spisebordet, ikke når nogen taler osv. Kan man gennemføre et møde, hvor lederne taler til de unge på samme måde, som nogle trolde skriver på nettet? Se hvor meget skærmtid I har på en uge. Sæt et mål, kan I sammen prøve en uge, at holde den under fx 1 time pr. deltager. Aftal om man må bruge andre skærme.
Derfor tager vi mærket
Når vi udelukkende kommunikerer gennem lyd, skærpes denne sans. Vi kan skabe hele universer udelukkende gennem lyd.
Aktivitetsforslag 1
Se en kort tegnefilm uden lyd. Indspil herefter et nyt lydspor komplet med tale og lydeffekter.
Aktivitetsforslag 2
Producer en uhyggelig lydkulisse. Lav en spøgelsestur gennem kredshuset, hvor I har sammensat lydkulissen.
Aktivitetsforslag 3
Producer en podcast.
Inspiration
Der findes mange lyde og lydeffekter på Youtube. Indspil egne lydeffekter ved at slå på og skramle med forskellige ting i kredsen.
Vejledning
1. Tænk i, at det skal bygge op, så det gradvist bliver mere og mere skræmmende. Måske starter lyden lavt for at blive kraftigere undervejs. Prøv hvordan nogle lyde, der egentlig ikke er uhyggelige, bliver mere skræmmende, når det er mørkt.2. Der findes forskellige podcast, der beskriver en byvandring. Prøv én og lav selv én, som I tilbyder én af de andre klasser i kredsen eller forældre at prøve. Det kan enten være meget detaljeret. ”Stå udenfor hoveddøren. Gå 20 skridt frem. Kig på flagstagen. Drej skarpt til højre og gå 5 skridt frem.” Eller I kan gøre det bredere, hvor I fortæller baggrundshistorier eller -information, om de steder, man passerer på ruten; torvet, kirken, og Rådhuset. Udgiv gratis podcast på spreaker.com
Vejledning
1. Tryk evt. plakaten som banner, der kan hænge på kredshuset eller brug det på en anden måde i kredsens branding. Få besøg af en gammel FDFer, der kan fortælle om, hvordan FDF var dengang, mens I tegner. Prøv bagefter selv at fortælle, hvad FDF er for jer i dag. Hvad tror I, I vil huske, når I bliver gamle?2. Besøg kredsens Instagram eller evt. Facebook, hvilket indtryk får I? Er det også sådan, I oplever kredsen? Tal forinden om, hvilket budskab I gerne vil sende til modtagerne i billeder, tags og tekst. Tal om FDFs ambition, og overvej valg af fotos, tekst og indhold. Aftal antallet af opslag - skal det være hver dag, en gang om ugen, og om I skal lægge noget på story.
3. Eller invitér måske børnene hjem i kredshuset. Hvad skal I lave, hvordan skal plakat eller invitation se ud, skal I have nogle flyers. Tal om hvilket indtryk, I gerne vil videreformidle, og hvordan I når flest muligt.
Find skabeloner til plakater og flyers på trykkeriet.FDF.dk
Derfor tager vi mærket
Internettet og sociale medier er arenaer, hvor vi også kan mødes om FDF-aktiviteter. Vi kan lege, og vi kan løse opgaver.
Aktivitetsforslag 1
Google jer selv eller andre I kender – hvilken data er tilgængelig på nettet om jer?
Der findes en række online escaperoom-spil, prøv et af dem.
Leg en leg; hvor to hold får to forskellige opslag på Wikipedia; https://da.wikipedia.org eksempelvis isbjørn og almindelig solsikke. Nu skal holdene ved udelukkende at ”rejse via links i teksten” se hvem der først lander på et tredje ord, eksempelvis Is (fødevare) eller Bamse (børne-tv). Find selv på flere start og slutord.
Aktivitetsforslag 2
Rejs sammen til et andet land – men I må kun besøge landet digitalt.
Aktivitetsforslag 3
Lav et løb, hvor børn og unge på egen hånd kommer rundt på nettet.
Vejledning
Kræver adgang til computere, tablets eller smartphones. Man kan købe billige VR-papbriller til mobilen. Besøg stederne live: https://www.skylinewebcams.comFind ud af, hvor I skal rejse hen. Hvad koster en billet dertil? Hvordan kommer I fra lufthavnen? Hvor skal I bo, hvad skal I se? Lyt til sproget. Brug Google Translate til at lære nemme sætninger. Brug Google Street View. Prøv VR 365 rejsefilm på Youtube.
Løbet kan bygges op om spørgsmål, hvor svarene kan findes på kommunens hjemmeside, tjenester som Google Maps eller eksempelvis opskriftssamlinger.
Derfor tager vi mærket
Vi oplever, at vi har gode historier og budskaber, som vi gerne vil berige andre med. At arbejde under deadlines kræver samarbejde og god kommunikation.
Aktivitetsforslag 1
I er et reklamebureau hyret ind til at reklamere for kredsens kommende kredsweekend eller sommerlejr. Udtænk og gennemfør en kampagne.
Aktivitetsforslag 2
Besøg den lokale avis, eller få besøg af en lokal journalist. Se om I kan få et samarbejde med den lokale avis, hvor I på skift sender artikler henover en periode om kredsens aktiviteter.
Aktivitetsforslag 3
Redaktionsteam, der producerer indhold til et af FDFs medier, eller som i forbindelse med landsdels- eller landsforbundsarrangement udsender eksterne pressemeddelelser og fotos til lokalmedierne på vegne af de enkelte kredse.
Vejledning
Tal om retningslinjer for kommunikation og FDFs Ambition. Se hvordan man skriver en pressemeddelelse: `{`Kredsservice.FDF.dk`}`På kredsens Facebook eller Instagram skal være en håndfuld opslag med samme budskab – eksempel kunne det være reklame for den kommende sommerlejr. Udarbejd og planlæg opslagene. Skal der være kalenderbegivenhed, hvilke informationer er relevante osv. Hvem er målgruppen; formentlig primært forældre til nye medlemmer i kredsen. Man kan i diverse gratis programmer, skrive tekst henover fotos. I kan også bruge video. Suppler med flyers og plakater i kredshuset.
I kan altid kontakte FDFs kommunikationsmedarbejdere for hjælp og inspiration.