Relationsmærket
Opdaterede mærker
Mærketype:
Klassemærke.
Alle mærker/klasser er endnu ikke tilgængelige som klassemærker med farver. Talmærker kan benyttes i overgangsperioden.
Opdateret beskrivelse er på vej. Der kan hentes inspiration i eksisterende beskrivelse ind til da.
Mærket tildeles en relationsoplevelse på puslingeniveau.
Mærket tildeles en relationsoplevelse på tumlingeniveau.
Mærket tildeles en relationsoplevelse på pilteniveau.
Mærket tildeles en relationsoplevelse på væbnerniveau.
Mærket tildeles en relationsoplevelse på seniorvæbnerniveau.
Mærket tildeles en relationsoplevelse på seniorniveau.
Eksisterende mærkebeskrivelse
Mærkeudvikler:
Semine Søgaard Sigaard og Johanne Götze Lindegaard, FDFs daværende socialudvalg, 2020.
Formål:
Gode relationer giver modstandskraft og lærer FDFere at tage ansvar for andre og værdsætte det forpligtende fællesskab. Derfor har relationsmærket fokus på oplevelser, hvor FDFerne glædes og vokser i mødet med hinanden og andre, som ikke nødvendigvis ligner dem selv.
Derfor tager vi mærket
Det enkelte menneske har værdi i sig selv, men det er i mødet med andre, vi bliver hele mennesker.
Aktivitetsforslag 1
FDFerne skal deltage i tre FDF-møder og opleve at være en del af et fællesskab.
Aktivitetsforslag 2
Lav et møde, hvor I tager FDFerne med ud og besøger et andet fællesskab. Det må gerne være kreativt. Besøg en bankoaften, en fodboldklub eller den lokale rollespilsgruppe og find ud af, hvordan deres fællesskab er.
Aktivitetsforslag 3
Tal om forskellen på det fællesskab, man har på et klassemøde og på en weekendtur, når FDFerne på et tidspunkt har oplevet begge dele.
Derfor tager vi mærket
At give børn og unge en forståelse for, hvordan man uden ord kan påvirke andre og sig selv.
Aktivitetsforslag 1
Leg “gæt og grimasser”, hvor det er følelser, der skal mimes. Kan udvides med “Følelses Tegn og gæt”, hvor man skal tegne forskellige følelser, der skal gættes.
Aktivitetsforslag 2
Hold et “stillemøde”, hvor I skal lave almindelige lege/aktiviteter, men hvor man ikke må tale sammen. Slut mødet af med at snakke om, hvad der var svært, og hvad der var sjovt.
Aktivitetsforslag 3
Udfordr FDFerne og tal med dem om, hvilke følelser der er forbundet med at lykkes, mislykkes og den reaktion, de andre kommer med, når det lykkes eller mislykkes.
Derfor tager vi mærket
Alle har brug for at være en del af et fællesskab. Derfor er det vigtigt, at vi giver børn og unge redskaber til og forståelse for, hvordan man kan åbne og lukke et fællesskab.
Aktivitetsforslag 1
Tag en ven med til FDF. Alle tager ansvar for at de nye føler sig velkommen.
Aktivitetsforslag 2
Hold en mødeaften et offentligt sted, hvor byens lokale kommer forbi og tal med FDFerne om, hvordan man kan få de lokale med i legen.
Aktivitetsforslag 3
Tal om det at føle sig velkommen og få FDFerne til at bruge det, I taler om, enten i deres hverdag, eller til et FDF-møde, hvor I skal inkludere nogen udefra.
Derfor tager vi mærket
Familien er ethvert barns omdrejningspunkt, og ved at præsentere familien for FDF, skaber vi samhørighed mellem barnets hverdag og de rammer, vi i FDF udvikler børnene i.
Aktivitetsforslag 1
Sommerafslutning hvor FDFerne har udvalgt det bedste og sjoveste, de har lavet i løbet af året og laver det for/sammen med deres familie/ primære voksne.
Aktivitetsforslag 2
Hold en familieweekend i kredsen, hvor familierne introduceres til FDF. Lad eventuelt de forskellige klasser planlægge aktiviteter til weekenden.
Aktivitetsforslag 3
Tal om hvad det vil sige at være en familie. Er der forskellige slags familier? – er FDF en familie, er vi Guds familie? Næste gang I er på lejr eller tur, kan I se på, hvilken type familie jeres kreds/klasse ligner.
Derfor tager vi mærket
At lade FDFerne opleve, at alle kan være med til at gøre noget for andre.
Aktivitetsforslag 1
Hjælp til ved en sogneindsamling.
Aktivitetsforslag 2
Bag småkager til naboerne og pak dem fint ind, lav små kort og giv dem til naboerne. Eller spørg i lokalområdet, om I kan gøre noget for nogle – slå græs, læse avisen, fodre fugle, etc.
Aktivitetsforslag 3
Glæd et medmenneske.
Tal om hvordan man kan være noget / gøre andres dag lysere/ nemmere uden at overskride deres eller egne grænser. Prøv det af i virkeligheden efterfølgende.
Derfor tager vi mærket
Når børn og unge får udfordringer, der kun kan løses ved at samarbejde, oplever de fællesskabets styrke, idet de hver især får lov at bidrage med noget forskelligt.
Aktivitetsforslag 1
Besøg et escape room eller lav et selv i kredsen. FDFerne skal bryde ud ved at løse en række koder i fællesskab.
Aktivitetsforslag 2
Gennemfør et løb, hvor fokus er på, at FDFerne skal samarbejde for at løse posterne.
Aktivitetsforslag 3
Find selv en masse lege, som går ud på at samarbejde. Lad også gerne FDFerne komme med forslag. Tal i samme forbindelse om, hvad det vil sige at samarbejde.
Derfor tager vi mærket
Gennem dialog skabes forståelse for andre og deres situation og meninger. Når børn og unge møder nye mennesker, de måske ikke selv ville have talt med, åbnes verden for dem.
Aktivitetsforslag 1
Stil jer op på byens torv eller foran den lokale indkøbsbutik. Lav varm kakao på trangia, og få FDFerne til at forberede spørgsmål, som de kan stille de folk, som I serverer varm kakao til.
Aktivitetsforslag 2
Inviter en person som har nogle særlige oplevelser med sig. Det kunne være en person med en psykisk diagnose eller en tidligere hjemløs. I mange byer kan man også komme på byvandring med en hjemløs.
Aktivitetsforslag 3
Tal med FDFerne om, hvem de selv kunne tænke sig at møde, og inviter vedkommende eller tag ud og besøg et sted, som de unge vælger.
Derfor tager vi mærket
Børn og unge kan lære meget af at være sammen med folk, der er betydeligt ældre. De har erfaringer og viden, som de kan give videre. Det udvikler desuden ansvarsfølelse for de ældre generationer, når man forstår, at de har skabt fundamentet for ens egen generation.
Aktivitetsforslag 1
Hold en bedsteforældreaften, hvor FDFernes bedsteforældre og lignende inviteres.
Aktivitetsforslag 2
Besøg et plejehjem eller et andet sted, hvor FDFerne kan mødes med ældre. Inddrag FDFerne i at planlægge en aktivitet, de kan lave sammen.
Aktivitetsforslag 3
Tal med FDFerne om, hvad man kan lære af de ældre generationer. Hvilket syn de kan have på livet, hvordan livet var i gamle dage og andre emner.
Derfor tager vi mærket
At gøre børnene og de unge opmærksomme på det kæmpestore fællesskab, de er en del af både som FDFere og som mennesker i en stor verden.
Aktivitetsforslag 1
Deltag med kredsen i et netværks- eller landsdelsarrangement.
Aktivitetsforslag 2
Tag på en fælles lejr med flere kredse. Alternativt kan man tage afsted med andre ungdomskorps eller foreninger.
Aktivitetsforslag 3
Brug tid på at gå i dybden med, hvad det vil sige at være FDF. Inddrag eks. formål, ambition, pædagogik, værdier og de unges egen forståelse af, hvad det vil sige at være FDFer.
Derfor tager vi mærket
Hele vores tanke om samfundsengagement bunder i, at vi forpligter os over for hinanden. Enten via direkte relationer mellem mennesker, eller ved at tage ansvar for vores samfund og natur gennem tanke og handling. I FDF kommer dette til udtryk ved, at vi forbereder noget for hinanden, og ved at vi deltager aktivt i vores foreningsdemokrati.
Aktivitetsforslag 1
Planlæg et møde for en af de andre klasser. FDFerne får poster, som de hver især er ansvarlige for.
Aktivitetsforslag 2
FDFerne planlægger selv deres næste weekendtur. De skal lægge budget, lave indkøbsliste og beslutte sig for aktiviteter i fællesskab. Lederne hjælper til i det omfang, der er brug for uden at tage ansvaret fra de unge.
Aktivitetsforslag 3
Drøft med FDFerne, hvilke ansvar og rettigheder de har i kredsen. Aftal med dem, hvilke konkrete opgaver, de kunne tænke sig at løse. Eks. være hjælpeleder, holde depotet i orden, hjælpe på weekendture osv.