Turmærket

Mærketype:
Klassemærke (beskrivelsen er ikke opdateret)

Mærkeudvikler:
Anders Jørgensen, FDF Aarhus 2 og Jonas Holmriis, FDF Utterslev, 2020.

Formål:
At tage på tur er et vigtigt redskab til at skabe relationer mellem børn og mellem børn og voksne. Når vi tager på tur i FDF, møder vi ikke kun hinanden, men også resten af verden med den nysgerrighed og fantasi, der kendetegner vores FDF-arbejde.

Derfor tager vi mærket

FDFerne skal opleve, at turen til og fra et sted, er lige så stor en oplevelse som selve målet.

Aktivitetsforslag 1

Gå en tur til en lokal seværdighed og tilbage igen. Hav fokus på at gøre det til en hyggelig tur undervejs.

Aktivitetsforslag 2

Gå en tur, hvor I spiser madpakker undervejs.

Aktivitetsforslag 3

Gå en tur, hvor der er planlagt en overraskelse undervejs.

Derfor tager vi mærket

At kunne møde mennesker, man ikke kender med åbenhed og nysgerrighed er en helt central del af FDF-livet.

Aktivitetsforslag 1

Besøg en anden kreds for at lære dem at kende og se, hvordan de bor.

Aktivitetsforslag 2

Deltag i en fælles dagstur med andre FDFere. Det kan enten være FDFere fra andre klasser, eller fra andre kredse.

Aktivitetsforslag 3

En tur med offentlig transport. Arranger en tur, hvor I kun taler med folk, I ikke kender.

Derfor tager vi mærket

Ture med overnatning er en stor del af FDF. Det er derfor vigtigt, at man er tryg ved at tage på tur med sine venner, uden mor og far.

Aktivitetsforslag 1

Arranger en overnatning for FDF-klassen på et kendt sted, eksempelvis i kredshuset, med fællesspisning og hygge.

Aktivitetsforslag 2

Lav en tur, hvor I overnatter udendørs i telt eller lignende.

Aktivitetsforslag 3

Deltag i en fælles kredslejr med overnatning.

Derfor tager vi mærket

Meget FDF foregår det samme sted uge efter uge. Der er rigtig mange gode oplevelser gemt i at tage et nyt sted hen, hvor FDFerne ikke plejer at være.

Aktivitetsforslag 1

Aktivitetsforslag 1 (meget konkret) Arranger en tur i et andet miljø end det, I plejer at være i. Er I en bykreds, kan I eksempelvis tage i skoven eller arrangere en sejltur.

Aktivitetsforslag 2

Lav en tur hvor I overnatter et sjovt og lidt utraditionelt sted. Kan man sove i en fiskebutik?

Aktivitetsforslag 3

Tag en snak med FDFerne om, hvad de synes kunne være nyt og spændende, og planlæg en tur med udgangspunkt i dette.

Derfor tager vi mærket

Det er en særlig oplevelse at tilpasse sig lejr-/turlivet over længere tid, så man når at få en fornemmelse af en hverdag.

Aktivitetsforslag 1

Tag på en lejr med flere overnatninger.

Aktivitetsforslag 2

Tag på en tur, hvor FDFerne undervejs er med til at tage ansvar for de praktiske opgaver på turen.

Aktivitetsforslag 3

Lav en hverdagslejr, hvor I bor sammen i kredshuset og går i skole derfra.

Derfor tager vi mærket

At medbringe alt man skal bruge på en tur i sin taske er en kunst. Det lærer FDFerne at tænke over hvilke ting, der virkelig har værdi, men det giver også en følelse af uafhængighed og tilfredshed at kunne klare sig med det, man har med sig.

Aktivitetsforslag 1

Gennemfør en tur, hvor FDFerne selv bærer deres oppakning undervejs.

Aktivitetsforslag 2

Hold et møde før en tur, hvor FDFerne er med til at udvælge og pakke udstyret, der skal med.

Aktivitetsforslag 3

Afhold et møde, hvor I snakker om oppakning generelt. Vægt, god taskepakning, nice to have kontra need to have. (Mødet kan evt inkludere forældre)

Derfor tager vi mærket

Når FDFerne begiver sig ud på egen hånd, opdager de nye sider af sig selv og deres indbyrdes fællesskab og skaber nye og stærkere relationer undervejs.

Aktivitetsforslag 1

Gennemfør en hike, hvor FDFerne på dele af turen skal finde vej selv.

Aktivitetsforslag 2

Gennemfør en tur med overnatning, et sted hvor FDFerne før har færdes. Under planlægningen kan det drøftes, hvilke udfordringer de kan møde ved at være sammen uden ledere.

Aktivitetsforslag 3

Gennemfør en tur, hvor FDF’erne selv skal lave deres overnatningssted (telt, bivuak, hule, etc.).

Derfor tager vi mærket

At stå for planlægningen af en tur er en stor oplevelse. Mange komplekse opgaver skal gå op i en højere enhed, men glæden ved at udføre en velplanlagt tur, sætter virkelig spor i bevidstheden.

Aktivitetsforslag 1

Lav en tur hvor FDFerne selv står for store dele af planlægningen.

Aktivitetsforslag 2

FDFerne skal selv planlægge og efterfølgende afvikler en tur for andre, f.eks. de mindre klasser.

Aktivitetsforslag 3

FDFerne skal lære om de forskellige elementer som sikrer en god tur. Emner kan være: Destination, rute, mad, overnatning, sikkerhed, aktiviteter undervejs, forældreinformation, pakkeliste, læring osv.

Derfor tager vi mærket

Mange tager altid på tur i de samme dele af Danmark. Andre tror, at man er nødt til at rejse til udlandet, for at få storslåede oplevelser. Men Danmark er fyldt med fantastiske steder og sjove kroge, hvor børn og unge kan opleve ting de aldrig tidligere har oplevet. Det handler bare om at åbne sine øjne og gøre sin research godt.

Aktivitetsforslag 1

Gennemfør en længere hike inden for Danmarks grænser. Lad FDFerne selv tage del i ruteplanlægningen.

Aktivitetsforslag 2

Gennemfør en flerdagstur inden for Danmarks grænser, hvor flere forskellige transportformer indgår, f.eks cykler, kano, etc

Aktivitetsforslag 3

Reflekter med FDFerne over, hvad der findes af mangeartede muligheder for ture i Danmark og planlæg en tur, hvor I udnytter nogle af de mange seværdigheder Danmark har at byde på.

Inspiration

Snak eventuelt med andre kreds i dit netværk/landsdel og deres ledere om turdestinationer, der er masser af inspiration at finde lokalt.

Derfor tager vi mærket

At tage til udlandet er en helt anden oplevelse end andre ture i FDF. Det åbner øjnene for andre kulturer og landskaber, samtidig med at det giver oplevelser for livet.

Aktivitetsforslag 1

Tag på en flerdagestur til et andet land end Danmark. Lad FDFerne tage del i planlægningen.

Aktivitetsforslag 2

Tag på en udlandstur hvor formålet er at møde andre ungdomskorps.

Aktivitetsforslag 3

Tag på en udlandstur, som kræver grundigere forberedelse. Eksempelvis i form af fortræningsweekender eller flere klassemøder.