Samværsregler

HER ER KREDSENS SAMVÆRSREGLER

Samværsreglerne revideres mindst en gang årligt

Samværsregler
FDF Mejdal

I FDF Mejdal er vi opmærksomme på, hvordan vi er sammen – både børn, unge og voksne
imellem. Det gør vi for at sikre, at børn, unge og voksne hos os er en del af et trygt miljø,
hvor rammer for gode og sunde relationer er til stede. Derfor reviderer vi hvert år vores
samværsregler, som danner grundlaget for vores samvær i FDF Mejdal.
I FDF Mejdal er alle voksne samt hjælpeledere rollemodeller for kredsens børn og unge. Vi
ved, at børn og unge ser op til lederne, og derfor tilstræber vi en opførsel, som er
forbilledlig. Dette gælder i hverdagen både i og uden for FDF.

Omklædning-, bade- og toiletforhold
Vi værner om og respekterer medlemmernes blufærdighed ved omklædning samt toilet-
og badeforhold. Drenge og piger bader altid hver for sig. Der skal minimum være 2 ledere
til stede ved fælles bad, omklædning og i lignende situationer, f.eks. ved eftersyn for
skovflåt.

Overnatningsforhold
Ved overnatning sover drenge/mænd og piger/kvinde som udgangspunkt hver for sig. Kan
det ikke lade sig gøre, fx ved overnatning i shelter, bivuak eller sovesal, sikrer lederne, at
overnatningen foregår under hensyntagen til alle. Afviges fra kønsopdelt sovesituation,
informeres forældrene på forhånd.

Alkohol og rygning
Det er ikke tilladt at indtage alkohol så længe man deltager i et FDF-arrangement såsom
klassemøder, lejre, weekendture osv., hvor der er børn til stede.
Rygning foregår på særligt udpegede steder og skjult for børn og unge.

Sprog
I FDF Mejdal bruger vi et ordentligt og respektfuldt sprog, når vi taler til, med og om
hinanden. Dette gælder for både børn og voksne.

Sociale medier
Som udgangspunkt må ledere ikke have kontakt til kredsens børn og unge via egne
sociale medier.
Kommunikation mellem FDF Mejdal og forældre/børn foregår gennem FDF Mejdals
facebookgruppe, eller via mail.
Når vi deler billeder, sikrer vi, at billederne ikke udstiller de fotograferede.

Børneattester
Kredsen indhenter børneattest på alle nye ledere over 15 år. Børneattesten fornyes hvert
tredje år på alle ledere.
Det tilsigtes at indhente børneattest på forældrehjælpere der deltager på
lejre/weekendture.

Håndhævelse af regler og retningslinjer
Lederne er fælles ansvarlige for, at kredsens regler og retningslinjer bliver overholdt. Hvis
en leder overtræder reglerne, er det kredslederens opgave at påtale dette overfor
vedkommende. Lederne har pligt til at informere kredslederen og/eller
bestyrelsesformanden, hvis der foregår noget imellem børn eller børn og ledere, som
kredsen ikke kan stå inde for. Kredslederen har pligt til at reagere på rygter og
henvendelser om brud på samværsregler.