Forældrehåndbogen

23.12.2024

Forældrehåndbogen er et opslagsværk for alle medlemmer og deres forældre i FDF Ørnhøj, som opdateres løbende. Hvis du har forslag til tilføjelser eller rettelser kan du skrive det til Majbrit Plougmann (maplo23@gmail.com), som har hovedansvaret for at redigere og opdatere løbende

Download forældrehåndbogen

Hvad er FDF?

Frivilligt Drenge- og Pige Forbund, FDF er en af Danmarks største folkekirkelige børne- og ungdomsorganisationer.

I FDF får børn og unge et sted at møde verden fra gennem relationer, tro, leg og samfundsengagement.

Formålet var lige fra starten i 1902, at møde børn og unge med evangeliet om Jesus Kristus og give dem masser af gode oplevelser.

Indtil 1952 var FDF kun drenge, men så kom FPF til for pigerne og senere blev FDF og FPF lagt sammen til FDF/FPF. I dag hedder vi alle FDF.

Aktiviteterne i FDF er mangfoldige. Vi er meget ude i det fri for at skærpe børnenes interesse for naturen. Vi ønsker også at styrke børnenes fantasi, ansvar og tolerance for hinanden. Det sker ved at give udfordringer til den enkelte og samtidig styrke fællesskabet i både klasse og kreds.

Hvad er kredshuset?

Kredshuset = Skovly er stedet, hvor vi afholder de fleste af kredsens ugentlige møder i klasserne.

Adresse: Overgårdvej 20, 6973 Ørnhøj

Parkering ved Skovly

Der opfordres til, at alle, der ankommer i bil til klassemøder, kommer kørende fra byen og mod hovedvejen. Vejen er meget smal og rabatten er blød, så man kan ikke passere hinanden.

Hvad koster det at gå til FDF?

Alle medlemmer af FDF Ørnhøj skal betale kontingent hvert halvår.

Det koster 275 kr. at gå til FDF pr. halvår for tumlinge – pilte – væbner – seniorvæbner og senior som er til ugentlige møder.

Lederkontingent er 100 kr. pr. halve år.

Støttemedlemskab for børn og unge under 25 år 100 kr. pr. halve år. Bruges i forbindelse med f.eks. en pause fra FDF i en periode eller er på efterskole – men man beholder stadig sin anciennitet og kan komme med på weekendaktiviteter. Der skal skrives til vores kasserer om flytning til anden kontingent type.

Er man medlem af en anden kreds som er primær kreds, så koster det også 100 kr.

Derudover er der ekstra udgifter til fx deltagelse i weekendture og lejre. Vi mener selv, at vi holder priserne så lave som muligt og på et niveau hvor alle kan være med.

Er det en udfordring, så kontakt kredslederen, så vi kan finde en løsning.

Kredsen genererer som udgangspunkt ikke overskud på lejre m.fl., men de gange der opstår grønne tal på bundlinjen efter en lejr, bruges dette til fx aktiviteter eller sættes i banken til senere (og forhåbentligt større) ture.

Weekendlejre cirka 100-250,- kr. pr. gang (2-4 gange om året alt efter alder)

Sommerlejr cirka 500-700 kr.

Udlandstur hver 5. år cirka 2000 kr.

Landslejr hver 5. år cirka 2000 kr.

Hvad forventer vi af forældre?

I en frivilligt drevet forening som FDF Ørnhøj er vi afhængige af, at vi har engagerede forældre, som støtter op om ledernes frivillige arbejde og bidrager i det omfang, der i familien er overskud til det.

Husk at melde afbud
Nogle gange kan det være sådan, at man ikke kan komme til FDF – og det er der slet ikke noget galt i. Det kan dog blive rigtig svært for os ledere at forberede og udføre et planlagt program, når vi ikke ved hvor mange, der dukker op. Nogle FDF-klasser er hårdere ramte end andre – særligt dem med få børn. Der er stor forskel på at lave en aktivitet med 6 børn frem for 2 børn.

Husk tøj til vejret
Uanset hvordan vejret er udenfor, elsker vi at lave aktiviteter ude – også selvom vi laver aktiviteter inde. Så for at undgå situationer hvor børnene fryser eller er gennemblødte, er det som forælder vigtigt at sende sine børn forsvarligt afsted til FDF, om end det er på lejre eller de ugentlige møder.

Vær opdateret på programmet
Tjek Facebook eller hjemmesiden.

Som forælder til et medlem af FDF er der mange muligheder for at engagere sig i kreds arbejdet og som er nødvendigt for at vi kan lave de ting vi gør.

Støt op om kredsens økonomi
Medlemskontingentet i FDF Ørnhøj  er så lavt som muligt, for at alle skal have mulighed for at være med.

For at holde kontingentet på et lavt niveau har vi brug for at alternative indtjeninger gennem en række pengeskabende aktiviteter.

Vi har hvert år salg af FDF lodsedler, hvor vi tjener omkring 18 kr. pr lodseddel. Du kan som forældre hjælpe med at køre på en landrute eller gå med rundt.

Derudover deltager vi til ØKOdag og Byfest i Ørnhøj og Grønbjerg. Du kan som forældre hjælpe med at stå i vores pølse eller pandekagebod.

Vi afholder julemarked den lørdag før 1. søndag i advent i Sognehuset. Du kan som forældre hjælpe til med at hente pyntegrønt eller lave dekorationer.

Derudover tager vi arbejdsopgaver ind som løftes af ledere, børn og unge som blandt andet opvask til fester og vores Gys og Gru.

Deltag i arrangementer
Et par gange om året inviteres I som forældre med til et FDF-møde som arbejdsdage på Skovly og til kreds aften tit med fællesspisning.. Det er vigtigt, at I er med, så I kan blive klogere på, hvad jeres børn laver hver mandag, og I kan lære de frivillige ledere at kende.

Hjælp til praktiske opgaver
Der er en lang række praktiske opgaver, som forældre kan hjælpe med, som samlet har en stor betydning.

Bage kage og boller
Når vi er på sommerlejr, kredsweekend og andre weekendture, er det lækkert med nybagte boller eller kage hjemmefra.

Køkkenhjælp – Tanter og Onkler
Når vi er på sommerlejr, kredsweekend og Væbnermesterskabet, har vi brug for tanter og onkler, som er det vi kalder forældre, der hjælper til med madlavningen i køkkenet.

Det er en rigtig god måde at få en god fælles oplevelse med dit barn, blive klogere på FDF og lære nogle af de andre forældre at kende – og så er det en kæmpe hjælp for lederne, der så kan bruge deres tid på at lave aktiviteter for børnene.

Arbejdsdag – Giv en hånd med
Der er løbende vedligeholdelsesopgaver i Skovly. I kan som forældre være med til, at sikre gode og trygge rammer, ved at møde op og give en hånd med, når vi inviterer til arbejdsdag.

Kørsel
Når vi skal på lejr eller på tur, har vi indimellem brug for forældre, der kan hjælpe os med transporten.

Bliv medlem af bestyrelsen
Som forældre kan du blive medlem af vores bestyrelse. Det er afgørende, at der er en solid bestyrelse, som sætter de overordnede rammer, og sikrer kredsens økonomi – så kan lederne koncentrere sig om at lave aktiviteter for børnene.

Hvis du gerne vil være med i bestyrelsesarbejdet, skal du tage kontakt til vores formand for bestyrelsen, Lykke Kloch Sørensen, mail lyks@km.dk, mobil 24451232.

Bliv leder eller assistent på en klasse
Som forælder kan du blive leder på dit barns klasse eller i en anden klasse. Vi tilbyder lederuddannelse og mange gode timer i selskab af andre frivillige og børn. Kontakt Kredsleder Majbrit Plougmann mobil 23969927 eller mail  maplo23@gmail.com hvis du er interesseret.

Hvad skal man have med til FDF-møderne?

Som udgangspunkt skal man altid have tøj på, så man kan bevæge sig og lege både inde og ude. Heller have for meget tøj på end for lidt. Vi laver ofte bål og tumler, så tøjet kan godt blive beskidt og komme til at lugte lidt af bål.

Du skal naturligvis have din FDF-skjorte på til møderne, hvis du har én. Der er mulighed for at købe en af de brugte, som vi har i Skovly. De koster 200 kr. Når man er vokset ud af den, kan man aflevere den tilbage, så en ny kan få gavn af den.

I vinterhalvåret er det en god ide, at man har en lommelygte med i lommen, da der er mørkt op ad vejen til Skovly.

Tjek altid kalenderen på hjemmesiden eller Facebook, inden du eller dit barn kommer til FDF om mandagen. Det kan være, at man skal have noget særligt med, eller det er f.eks. nede i Sognehuset.

Hvilke klasser er der?

I FDF er man inddelt i forskellige klasser, som afhænger af, hvilket klassetrin man går på i skolen.

0. kl.: Puslinge – det er der kun i april til juni.

1.-2. kl.: Tumlinge

3.-4. kl.: Pilte

5.-6. kl.: Væbnere

7.-8. kl.: Seniorvæbnere

9. kl.-18 år: Seniorer

Over 18 år: Ledere

Man kan blive lederassistent, når man går i 9. klasse eller derover.

Hvad er Sognehuset?

Sognehuset er et mødested vi har i byen på Søndervangen 19 i Ørnhøj.

Den bruger vi, når vi har fællesmøder om vinteren eller når vi har aktiviteter i byen.

Hvor ser man, hvad vi skal lave til FDF-møderne om mandagen?

På vores hjemmeside kan du bl.a. finde kontaktinformation til lederne og programmerne for de enkelte klasser.

Kredsens hjemmeside er https://fdf.dk/ornhoj/

Det vil også blive skrevet på kredsens Facebook siden FDF Ørnhøj.

Nogle gange skriver vi også information om møderne på mail eller sms forud for mandagsmøderne, hvis der er noget særligt på programmet, eller man skal have noget vigtigt med, eller hvis man skal huske at tilmelde sig til noget.

Facebook & Instagram

Vi laver mange fede aktiviteter i kredsen, som vi gerne vil vise forældre og omverdenen. Derfor deler vi så ofte, som vi har tid og lyst til, billeder fra mødeaftener og lejre på vores sociale medier.

Kredsens side på Facebook hedder FDF Ørnhøj
På Instagram hedder vi @fdf_ornhoj

Kredsleder

Kredsleder i FDF Ørnhøj, som udover at være klasseleder for senior også er “ledernes leder”.

Kredsleder er Majbrit Plougmann, kan kontaktes på mobil 23969927 eller mail: maplo23@gmail.com.

Bestyrelse

Bestyrelsen har det overordnede ansvar for kredsen.

Bestyrelsen i FDF består primært af forældre i kredsen, tidligere ledere og andre med interesse for kredsens ve og vel.

I alt er der altid 6-7 medlemmer af bestyrelsen. Kredslederen er automatisk bestyrelsesmedlem.

Bestyrelsen konstituerer sig med formand og kasserer. Øvrige medlemmer har forskellige ansvarsområder.

Den nuværende formand er pr. maj. 2023 Lykke Kloch Sørensen , og den nuværende kasserer er Ulrik Volsgaard.

Det er bestyrelsen, der kan tage initiativ til pengeskabende arrangementer. De to arrangementer, som er de vigtigste indtægtskilder for kredsen, er julemarked og lodseddelsalg.

Bestyrelsen arbejder ikke alene, men er afhængig af et godt og solidt medspil fra kredsens forældre og andre venner af kredsen.

Bestyrelsen finder selv kandidater til nye medlemmer efter behov, som vælges formelt af medlemmerne på kredsens årsmøde.

Børneattester

Kredsens ledelse indhenter børneattester på alle ledere og assistenter i kredsen jf. den gældende lovgivning på området.

Medlemsservice

Medlemsservice er FDF’s “intranet”/medlemskartotek.

Du melder dit barn ind her:
https://fdf.dk/ornhoj/bliv-medlem/

Her kan I som forældre tilmelde jeres barn til diverse arrangementer og se historik for betalinger mm.

Der findes en manual her:
https://scribehow.com/shared/Foraeldrehandbog_til_FDFs_Medlemsservice__YvIbUDwqRN6spTbaM8t4SA

Leder kan logge ind for at skrive mails/beskeder til de andre medlemmer og forældre, indhente oplysninger på sin FDF-klasses medlemmer og meget mere.

Spørg kredsleder Majbrit om råd, hvis du ikke kan logge ind: https://medlem.fdf.dk/

Om lederne

FDF står for Frivilligt Drenge- og pigeforbund – med særligt fokus på ”frivilligt”. Det betyder nemlig, at alle vores aktiviteter planlægges og gennemføres af mennesker, der bruger deres sparsommelige fritid på at give børn og unge oplevelser ud over det sædvanlige.

Arbejdet i FDF er således ulønnet og fuldkommen afhængigt af, at der er nogen, der gider. Det betyder to ting: For det første betyder det, at lederne ikke altid kan bruge lige så meget tid på FDF og dit barn, som de måske selv kunne ønske, og at de ikke altid kan stå til rådighed – lederne har nemlig egne studier, jobs, familier, venner og meget andet, der skal passes. Fuldstændig ligesom alle andre mennesker.

For det andet betyder det, at lederne ikke har andet i bagagen end deres personlige erfaringer (både fra FDF og fra deres liv uden for FDF) og den lederuddannelse, som mange har fået/får via FDF.

Mange ledergrupper er således en alsidige flok af mennesker – og det gælder også i FDF Ørnhøj. Du vil derfor sandsynligvis opleve, at vi gør tingene på en anden måde, end den måde du oplever i dit barns skole eller fritidsinstitution. Lederne er der ikke for at udleve en bestemt pædagogisk teori eller tilgang, men for at give dit barn udfordringer og nærvær med andre mennesker. Og det ser vi som en styrke.

Seniormad

Hver mandag kl. 18.45-19.30 er der som leder og assistent i kredsen mulighed for at deltage i fællesspisning – helt gratis.

Det er super hyggeligt og en god mulighed for at få snakket på kryds og tværs og lære hinanden bedre at kende. Der er et Seniormøde umiddelbart bagefter.

Årets gang

Byfest i Ørnhøj og Grønbjerg i august/september:
Hvert år deltager vi i byfesten, og ledere, bestyrelse, forældre og de unge mennesker hjælper med at lave aktiviteter for byen. Vi ønsker at være en aktiv del af byens liv. For 2025 er det i Ørnhøj den 22 – 23 August.

FDF Seniorfestival (september hvert 2. år – for seniorvæbnere og seniorer)
FDF Seniorfestival er en musikfestival for unge i FDF, der afholdes på Kongeådalens Efterskole en hel weekend hvert 2. år (ulige år). Arrangementet giver mulighed for, at unge kan opleve en musikfestival i trygge rammer, sammen med ca. 1400 andre unge FDF’ere. Det er den 12-14 september 2025

Høstgudstjeneste – for hele kredsen  (september i Abildå Brunkulslejre)
Hvert år i september afholdes der høstgudstjeneste, hvor vi fejrer at høsten er kommet i hus. Vi deltager altid med fanen. Bagefter er der auktion og suppe, som er gratis. Det er for hele familien.

Salg af FDF lodsedler ( september)
Vi holder et fælles kredsmøde hvor vi hjælpes ad med at sælge lodsedler i Ørnhøj/Grønbjerg/Vind. Børnene må gerne få lodsedler med sig hjem og sælge, det kan kun ske ved at aftale med forældre fra gang til gang.

FDF’erne og Spejderne i Tivoli Friheden. (September)
Vi deltager i dette er for alle i kredsen. Der samles så mange spejdere og FDFere som muligt og tager i Tivoli Friheden for at lave fantastiske og kreative spejderaktiviteter i og omkring forlystelserne- 2025 er det den 20. September

JMV og Efterårshike (Primo oktober – for væbnere, seniorvæbnere, seniorer og ledere)
JMV og Efterårshike er en hike med konkurrencer for unge og voksne i Landsdelen. Gennem en hel weekend konkurrerer patruljer på 3-6 personer om at løse en lang række forskelligartede opgaver bedst muligt. 2025 er det den 3-5 oktober

BUSK – gudstjeneste (Oktober – for hele kredsen)
Hvert år afholdes der BUSK-gudstjenester i hele landet (BUSK står for Børn, Unge, Sogn og Kirke). I FDF Ørnhøj  er vi ikke bare med til at fejre BUSK-gudstjenesten i Ørnhøj Kirke, men børnene er også med til at lave den.

BØF – Børnefestival (Oktober – for puslinge og tumlinge)
Hvert år sidst i oktober inviterer Hardsyssel Efterskole puslinge og tumlinge fra hele landsdelen til børnefestval. Det er en hel lørdag fuld af sjove og skøre aktiviteter sammen med en masse andre FDFere. Det er den 24-25 oktober 2025

Bål og Ballade (Oktober – for pilte)
Hardsyssel Efterskole inviterer hvert år alle pilte i landsdelen til et døgn fuld af Bål og Ballade. Der er altid masser af hygge og sjove aktiviteter, der bliver lavet dejligt mad over bål, og piltene skal overnatte i telt. Det er den 24-25 oktober 2025

Gys og Gru – for senior.(Oktober/November)
Vi er startet med at lave et event hvor vi laver et haunted house/sted, som seniorer bruger til at kunne lave et pengeskabende aktivitet. Der er også brug for væbner/seniorvæbner til opbygning og afvikling som statister samt forældre til denne opgave. 2025 = 31/10 – 1/11

Lions Lodsedler (november)
Vi holder et fælles kredsmøde hvor vi hjælpes ad med at sælge lodsedler i Sørvad og Vind. Vi hjælper Lions og de hjælper os med økonomisk støtte – vi får 10 kr. pr. solgt lodseddel. Det er den 17. november 2025

Julemarked (lørdag i den weekend hvor der er 1. søndag i advent)
Julemarked i sognehuset er en mangeårig tradition hvor forældre hjælper med at hente pyntegrønt, lave dekorationer op til markedet eller rydder op efter markedet. Op til laver vi også et fællesmøde hvor vi producerer noget som kan sælges til markedet.

Kredsweekend (november/december)
Kredsweekenden eller juleweekenden er en hyggelig weekendlejr på Vindkraften. Det er den weekend hvor der er 1. søndag i advent. Hele kredsen hygger sig på tværs af aldersklasser sammen med FDF Vind. Der er masser af julestemning og gode traditioner. 2025 = 28-30/11

Fastelavnsgudstjeneste
Fastelavns søndag fejres hvert år i Ørnhøj Kirke med en festlig gudstjeneste med masser af udklædning, tøndeslagning i hallen og fastelavnsboller. Vi går samlet i optog fra kirken til hallen. 2025 = 2. Marts

Væbnermesterskabet (Februar, marts, april og maj – for væbnere, seniorvæbnere og seniorer)
Væbnermesterskabet er en konkurrence i to dele. Den ene del foregår på nettet og hjemme fra kredsens computer. Den anden del foregår i København i Kr. Himmelfartsferien og er en lejr med opgaver, poster og meget andet. Begge dele løses i små grupper, som vi kalder patruljer.

Salg af FDF lodsedler ( maj)
Vi holder et fælles kredsmøde hvor vi hjælpes ad med at sælge lodsedler i Ørnhøj/Grønbjerg/Vind. Børnene må gerne få lodsedler med sig hjem og sælge, det kan kun ske ved at aftale med forældre fra gang til gang.

Blå Dag (juni)
Blå Dag afholdes hvert år skiftevis i Jyllands Park Zoo og Ree Park. Entréen er gratis for alle i blå FDF-skjorter, og udover de sædvanlige oplevelser i en dyrepark, er der også en række sjove FDF-aktiviteter. Familier tager selv til dette, der er ikke arrangeret noget fælles fra kredsen. Hvis man gerne vil af sted, så kan man evt. spørge en leder om lån af skjorter.

Byfest i Vind (første lørdag i juni):
Vi kan lave noget i samarbejde med FDF Vind

Sommerlejr (juli)
I FDF har vi en lang tradition for at tage på sommerlejr hver eneste sommer. I FDF Ørnhøj  er vi næsten altid på Sletten sammen med FDF Vind. Den ligger i den 2. uge af skolernes sommerferie. Hvert 5. år er vi dog naturligvis på Landslejr, ligesom vi også typisk hvert 5. år deltager i udlandstur for de største med netværket/landsdel 3. I 2025 er det i uge 29 lørdag den 12/7 – 18/7 for tumlinge og pilte. Væbner og op kan godt finde på at tage afsted på kanotur til den 20/7

Kurser / lederuddannelse

I FDF Ørnhøj  lægger vi stor vægt på at uddanne ledere og unge seniorvæbnere og seniorer, så de er godt klædt på til opgaven som leder eller lederassistent.

Hvis man er aktiv som leder eller lederassistent i FDF Ørnhøj , er det gratis at deltage i alle FDF’s kurser. Vi får dækket udgifterne fra BUS i Herning Kommune.

FDF tilbyder ugekurser for både seniorvæbnere og seniorer hvert år i efterårsferien (uge 42) og påskeferien. Ydermere har FDF Ørnhøj i en årrække deltaget i en række ”adventure races”, der er konkurrencer og dyster afholdt i FDF-regi, hvor man i mindre hold vandrer rundt (ofte længere ruter) og løser alverdens forskellige opgaver og udfordringer. Fælles for disse er, at de er for de større børn (og ledere), og at de kan være meget(!) udfordrende.

Kalender / Klasseprogram

Du kan se, hvad der er på programmet for din FDF-klasse forud for møderne via kredsens kalender. Vi bruger programmet fra Outlook.

Her har du også mulighed for at få FDF-aktiviteterne direkte ind i din egen kalender ved at abonnere på FDF-kalenderen.

Se kalenderen her: https://fdf.dk/ornhoj/kalender/

Køb af grej og uniform

FDF har et samarbejde med friluftsbutikken Eventyrsport. Her samarbejder vi om, at FDF’s medlemmer kan få basis påklædning og det udstyr, som de skal bruge i forbindelse med aktiviteterne. Hos Eventyrsport kan man købe FDF’s profilbeklædning, sangbøger, logo varer samt andet udstyr.

Som FDF’er får man 10% rabat hos Eventyrsport. Brug koden FDF10 ved betaling.

https://www.eventyrsport.dk/spejder-fdf/fdf.html

Evt. køb en brugt FDF skjorte på diverse Facebook markedspladsen eller spørg Majbrit.

Mobiltelefon

Mange børn har i dag mobiltelefoner. Det er der intet i vejen med, og vi bruger også mobiltelefonerne aktivt til flere af vores arrangementer og aktiviteter.

Vi har dog besluttet et par regler angående brugen af mobiltelefoner:

Mobiltelefoner må kun bruges uden for program. Når vi er på lejr, vil vi ikke se mobiltelefoner i brug, når vi har aktiviteter – medmindre det eksplicit er en del af aktiviteten: fx sms- eller snapchat-løb.

Børn skal ikke ringe hjem selv. Medbragte mobiltelefoner giver mulighed for, at man kan ringe hjem, uden at vi som ledere har mulighed for at vide noget om det. Det kan medføre uheldige situationer som vi ledere skal håndtere, herunder hjemve. Hvis man som forælder bliver kontaktet af sit barn mens det er på lejr, bedes man umiddelbart efter at kontakte en leder.

Vi forbeholder os retten til at inddrage telefonerne efter aftale, eller indtil lejren er ovre, med henblik på at give børnene den bedste oplevelse med FDF-lejre som muligt.

Husk intet nyt fra børnene er godt nyt 😀

Standard pakkeliste til lejr

Hvad skal jeg have med på tur?
Dette er et forsøg på at lave en universal pakkeliste til en lejr-tur, hvad enten det er en uges sommerlejr eller en weekendlejr i januar. Grundpakken er det man altid skal ha’ med og efter årstiden skal der så suppleres med en klimapakke og evt. med “Mere end en weekend”-pakken. Husk at den kun er vejledende. En god rettesnor er, at man ikke skal pakke mere, end lejr deltageren selv kan slæbe eller bære. Det optimale er at pakke i tasker/rygsæk aldrig i plastikposer.

Grundpakken:

  • Forbundsskjorten – hvis du har.
  • Sangbog – hvis du selv har en og ellers har kredsen med.
  • Sovepose + lille pude
  • Liggeunderlag, hvis vi sover i telt/shelter (ikke foldemadras)
  • Toilet taske ( læg mindst en tandbørste og et sæbe i )
  • Håndklæde
  • Dolk – hvis du har og ellers har kredsen med.
  • Powerbank oplader til mobil hvis du har.
  • Lommelygte
  • Mindst et sæt ekstra tøj
  • Ekstra undertøj og strømper
  • Regnbukser
  • Regnjakke
  • En varm trøje
  • Et par ekstra kondisko/klipklapper hvis du har
  • Sygesikringsbevis + evt medicin (husk give besked til leder om der er noget med)

Klimapakken – Sommer

  • Badetøj
  • Shorts
  • T-shirts
  • Solcreme
  • 1 pose til beskidt tøj
  • Kasket/solhat evt solbriller
  • Drikkedunk

Klimapakken – For- og Efterår:

  • Varm jakke
  • Handsker og buff
  • Drikkedunk evt. termokop
  • Vandtætte støvler, og tilhørende sokker

Klimapakken – Vinter:

  • Varm jakke
  • Hue
  • Vanter + Halstørklæde
  • Indesko, til blandt andet Vindkraften.
  • Ekstra lagenpose/tæppe hvis der skal soves ude.
  • skiundertøj
  • vandtætte støvler og tilhørende sokker

“Mere end en weekend”-pakke:

  • Ekstra håndklæde
  • Flere T-shirt
  • Mere undertøj og strømper

Hjemve

Det sker, at børn får hjemve på vores ture og lejre. Det sker for selv de mest garvede FDF-børn, og det er der hverken noget overraskende eller farligt i.

Det er set oftest i de små klasser, og opstår når børnene er længe væk hjemmefra. Hvis man som forælder mener, at hjemve er et problem for barnet, så har vi erfaring, som vi gerne deler ud af. Hjemve skal håndteres rigtigt, så barnet får en god oplevelse i sidste ende. Som forælder er det derfor vigtigt at være opmærksom på følgende:

1) Langt de fleste tilfælde af hjemve skyldes TRÆTHED. Den bedste kur mod hjemve er derfor en god nats søvn. Det er meget sjældent, at hjemve er mere alvorligt end som så – og når det er tilfældet, er vi særligt opmærksomme på det.

2) Børn får en langt større oplevelse af en lejrtur, hvis de kommer igennem hjemveen frem for opgivelsen ved at måtte ringe hjem. Der er intet, der forstærker hjemveen som et opkald hjem og at høre mor eller fars stemme.

Vil man i kontakt med sit barn, der er på tur eller lejr, så kontakt lederne først, så vi er opmærksomme på, at hjemveen kan opstå.

3) Som forælder har man stor indflydelse i, at afrejsen bliver en positiv oplevelse. Hvis børnene oplever, at mor eller far virker kede af det eller er nervøse på børnenes vegne, så smitter det af på barnet. Ved at skabe en positiv oplevelse ved afrejsen kan man som forælder medvirke til at styrke barnets håndtering af hjemveen. Hvis man støtter barnet ved at opfordre til at tage kontakt til lederen på turen frem for forældre, giver man også tryghed til barnet, at forældrene har fuld tryghed til lederen.