PR

Her vil der være billeder til brug for PR, så hvis du skal bruge et billede af Skibladner II til omtale i et blad, hjemmeside eller noget 3. kan du hente et af billederne her.

Skibladner II Bygget 1897 af N.F. Hansen i Odense Siden 1962 øvelsesskib for FDF Københavns Søkreds Løbende renovering mhp. tilbageføring til mere oprindeligt udseende.

Kort info tekst om Skibladner II

Galeasen Skibladner II sejlede i 65 år med fragt i de indre danske farvande – cement
fra Ålborg, granit fra Bornholm og forskelligt stykgods. Denne trafik blev efter
anden verdenskrig i stigende grad overtaget af jernbanen og af lastbiler, og i
begyndelsen af 60’erne var der ikke længere mange aktive småskibe i Danmark.
FDF Københavns Søkreds overtog skibet i 1962 og har siden anvendt hende som
øvelsesskib. Det gamle lastrum er apteret med kabys, salon og banje, hvilket
muliggør, at op til 19 personer kan sove om bord.
De fleste af vores ture og togter går rundt i de indre danske farvande, som skibet er
bygget til at besejle; men deltagelse i fx Tall Ships’ Races har bragt os så langt
omkring som Stavanger i nord, Lissabon i syd, Dublin i vest og Skt. Petersborg i øst.
Vi arbejder løbende på at renovere skibet og så vidt muligt tilbageføre det til et
udseende, som i hendes aktive år som fragtskib.

Skibladner II

Bygget 1897 af N.F. Hansen i Odense
Siden 1962 øvelsesskib for FDF Københavns Søkreds
Løbende renovering mhp. tilbageføring til mere oprindeligt udseende.

Info tekst på Tysk:

Die Galease Skibladner II wurde 1897 in Odense von der berühmte Schiffbauer N.F. Hansen gebaut. 65 Jahre lang segelte sie in die inneren, dänischen Gewässern mit u.a. Granit aus Bornholm und Zement aus Ålborg.
1962 übernahm das FDF (eine dänische kirchliche Jugendorganisation, die mit freiwillige Kräften getrieben ist) die Galease, und seitdem ist sie als Übungsschiff verwendet gewesen. In dem alten Laderaum gibt es heute Kombüse, Messe und Schlafraum um 19 Personen an Bord unterbringen zu können.
Meistens segeln wir in Dänemark, aber manchmal haben Regatten uns so weit nord wie Stavanger, süd wie Lissabon, ost wie Skt. Petersburg und west wie Dublin geführt.
Diese Winter wird Holz achtern ausgewechselt. Danach wird das Achterdeck wie ursprünglich aussehen.

Info tekst på Engelsk:

Skibladner II – a gaff rig ketch, built in 1897 i Odense – had an impressive life as a cargo vessel: For 65 years she carried granite from Bornholm in the Baltic Sea (the only place in Denmark, where cliffs are found) and cement from Ålborg in Northern Jutland to the capital, Copenhagen.
In 1962, the FDF (a Danish youth organisation based in the Church of Denmark), acquired the ship, and ever since it has been used as a training vessel for young people – run exclusively by volunteers. The old cargo room accommodates the crew serving as galley, mess, and quarters, so as to allow up to 19 persons to live on board.
Mostly we sail in Danish waters, but participation in races and regattas (e.g. The Tall Ships Races) have brought us as far North as Stavanger (NO), South as Lissabon (PT), East as St. Petersburg (RU), and West as Dublin (IRL).
This winter’s work will replace some of the oak wood in the aft end of the ship – and leave the bridge with a deck much more similar to the original one.