Privatlivspolitik for FDF FDF Tyrsted-Uth
Senest opdateret den 16.06.2019
Denne privatlivspolitik (”Politik”) er gældende for samtlige af de oplysninger, som du giver til os, og/eller
som vi indsamler om dig i et medlems- eller lederforhold, eller som bruger af vores tjenester, herunder ved
færden på vores hjemmeside. I Politikken kan du læse mere om, hvilke oplysninger vi indsamler, hvordan vi
håndterer dine oplysninger og hvor længe, vi opbevarer oplysninger om dig m.m. Vi behandler kun
personoplysninger, der er relevante og nødvendige til opfyldelse af de angivne formål, og vi sletter dine
oplysninger, når de ikke længere er nødvendige. Du bør læse denne politik og henvende dig til os, såfremt
der er oplysninger i Politikken, som du ikke kan acceptere. På http://fdftyrsteduth.dk/ vil du til enhver tid
kunne finde den gældende version af privatlivspolitikken.
Den dataansvarlige organisation for behandling af dine personoplysninger er:
FDF Tyrted-Uth, Nordrevej 68 – 8700 Horsens
Kontaktperson Lone Vedel Wagner, lone.wagner@hotmail.com
Peter Hansen, 28 14 12 37, peterhansen@fdf.dk
Behandling af personoplysninger
Afhængig af om du er medlem, leder, bidragsyder eller forælder hos os, eller måske blot bruger af vores
hjemmeside, er vi forpligtede til at behandle dine personoplysninger i et sådant omfang, at vi dels kan give
dig de ydelser, du efterspørger, og at vi dels kan leve op til de forpligtelser, vi har som FDF-kreds under
landsforbundet Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund, FDF og som modtager af Folkeoplysningstilskud fra
kommunen mv. Dette gælder både ved håndtering af dit medlemskab, dine eventuelle bidrag - medmindre
du vælger at bidrage anonymt - dine eventuelle køb af ydelser eller varer hos os. Vi behandler følgende
almindelige personoplysninger: Oplysninger om medlemmer: Almindelige personoplysninger: Registrerings-
og kontaktoplysninger som navn, køn, adresse, indmeldelsesdato, telefonnummer, fødselsdato, e-
mailadresse samt forældres og andre nære pårørendes kontaktoplysninger. Personoplysninger, der er
tillagt en højere grad af beskyttelse: I forbindelse med lejre og særlige aktiviteter vil der blive indsamlet
helbredsoplysninger for at sikre, at lederne er klædt på til at håndtere astma, allergi eller andre sygdomme
samt særlige kosthensyn, der kan have indvirkning på aktiviteten. Oplysninger om ledere: Almindelige
personoplysninger: Registrerings- og kontaktoplysninger som navn, køn, adresse, indmeldelsesdato,
telefonnummer, fødselsdato, e-mailadresse. Andre oplysninger om tillidsposter, andre hverv i kredsen og
bankkontonummer. Personoplysninger, der er tillagt en højere grad af beskyttelse: CPR-nummer samt
oplysninger om strafbare forhold ved indhentelse af børneattest. Her indsamler vi oplysninger fra De fleste
oplysninger får vi fra dig, dine forældre eller værge. Når der til ledere indhentes børneattest, kommer
oplysningerne fra offentlige myndigheder. Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund. Lovlige grunde til
behandling er særligt:  Kredsens berettigede (legitime) interesser i at behandle dine oplysninger
(interesseafvejningsreglen)  At det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt (f.eks. medlemskab) med dig 

Behandling efter lovkrav  Behandling med samtykke. Formålene: Er du medlem hos os, anvender vi dine
personoplysninger til at:  administrere dit medlemsskab, herunder kontingentopkrævning  planlægge,
gennemføre og lave opfølgning på kredsens aktiviteter  opfylde lovkrav, herunder folkeoplysningsloven 
vise vores aktiviteter på Facebook (billeder)  administrere din relation til os. Er du leder hos os, anvender
vi dine personoplysninger til at:  administrere dit medlemsskab, herunder kontingentopkrævning 
administrere ledernes hverv og pligter i kredsen  udvikle kredsen gennem erfaringer og uddannelse,
herunder kurser  opfylde lovkrav, herunder folkeoplysningsloven og regnskabsloven  udbetale udlæg,
kørsel og lignende  indhente den obligatoriske børneattest  vise vores aktiviteter på Facebook (billeder) 
offentliggøre kontaktinfo på hjemmesiden så medlemmerne kan melde afbud  administrere din relation til
os Er du aktiv forælder hos os, anvender vi dine personoplysninger til at:  Administrere dit eventuelle
medlemskab af kredsbestyrelsen  planlægge og afvikle den lejr eller aktivitet, som du deltager i  indhente
den obligatoriske børneattest  vise vores aktiviteter på Facebook (billeder)  administrere din relation til
os Vi behandler primært personoplysninger ud fra legitime interesser I det omfang vi behandler dine
medlemsoplysninger på baggrund af interesseafvejningsreglen, vil denne behandling udelukkende være
motiveret af berettigede (legitime) interesser som:  Udøvelse af de daglige aktiviteter og ture i kredsen 
Håndtering af dine medlemsrettigheder i henhold til vedtægterne m.v., herunder i forhold til
forældregeneralforsamling  Opfyldelse af medlemspligter, herunder opkrævning og betaling af kontingent
 Afholdelse af sociale arrangementer eller andre aktiviteter  Brug af situationsbilleder taget i kredsen, der
afbilder en konkret aktivitet eller situation i kredsen  Da kredsen hører under landsforbundet Frivilligt
Drenge- og PigeForbund, FDF, sker der videregivelse af oplysninger om ledere til disse, for at ledere kan
modtage information og aktivitets- og kursustilbud. Du kan finde landsforbundets privatlivspolitik på
FDF.dk/privatlivspolitik  Videregivelse af dine almindelige personoplysninger til Frivilligt Drenge- og Pige-
Forbund, FDF, i relevant og nødvendigt omfang i forbindelse med kurser og medlemsinformationer  Af
praktiske og administrative hensyn, samt lovkrav fra myndigheder, opbevarer vi dine almindelige
medlemsoplysninger også i en periode efter din udmeldelse af foreningen  Af hensyn til
kontaktmuligheder kan der for børn og unge under 18 år behandles oplysninger om forældre og andre
nære pårørende  Bevaring af oplysninger med historisk værdi til statistik og lignende Såfremt du med
samtykke afgiver, eller har afgivet særlige kategorier af personoplysninger (følsomme oplysninger) til os
som eksempelvis helbredsoplysninger, så er grundlaget for vores behandling persondataforordningens
artikel 9, stk. 2 (a). Behandlingen af dine oplysninger sker udelukkende, når du afgiver samtykke. Formålet
er at sikre, at der kan tages hensyn til dit helbred. Oplysningerne der afgives, behandles udelukkende af
nærmeste ledere og mad-ansvarlige. Et samtykke gælder udelukkende for den pågældende aktivitet
(udflugt, lejrtur eller lignende), og oplysningerne vil umiddelbart efter aktivitetens afholdelse blive slettet.
Et samtykke kan til enhver tid tilbagekaldes. Cookies På kredsens hjemmeside gøres der brug af ”cookies”
til at indsamle webstatistik. En cookie er en lille tekstfil, der sendes fra vores server til din browser og lagres
på din computers harddisk eller dit mobile devise. Vi behandler ikke information om brugeradfærd, som
indsamles via cookies på en måde, der kan forbinde brugeradfærden med bestemte personer. Du kan
indstille din browser til at informere dig, når du modtager en cookie således, at du altid har mulighed for at
tage stilling til, om du vil acceptere den. Du kan også vælge helt at slå funktionen fra. Hvis du gør det, så vil
hjemmesiden dog ikke fungere optimalt. Cookierne indeholder ikke personoplysninger såsom oplysninger
om din e-mailadresse, dit medlemsnummer eller andre personlige oplysninger udover, hvad der fremgår af
nærværende Politik. Samtykke Oftest vil vores behandling af dine personoplysninger basere sig på et andet
lovligt grundlag end samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er
nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor. Hvis vi
indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det tilbage
ved at give os besked om det. Når vi indhenter personoplysninger om børn og unge, foretager vi en

vurdering af, om barnet selv er i stand til at afgive de pågældende personoplysninger. Hvis ikke, indhenter
vi samtykke fra en forælder. Vores udgangspunkt er 15 år. Indsamler vi personoplysninger på børn via
informationstjenester (apps og sociale medier), kan børn fra og med de er fyldt 13 år selv afgive samtykke.
Videregivelse af dine personoplysninger I forbindelse med medlemsskabstegning af kredsen, sker der
videregivelse af oplysninger om personoplysninger til Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund, FDF. I forbindelse
med tilmelding til aktiviteter, lejre og kurser, sker der videregivelse af oplysninger om deltagelse og
personoplysninger til Frivilligt Drenge- og PigeForbund, FDF. I forbindelse med tilmelding til aktiviteter, lejre
og kurser i netværks regi, sker der videregivelse af oplysninger om deltagelse og personoplysninger til
netværket. I forbindelse med tilmelding til aktiviteter, lejre og kurser i Landsdels regi, sker der videregivelse
af oplysninger om deltagelse og personoplysninger til landsdelen. Der sker videregivelse af oplysninger om
ledere i relevant omfang til Frivilligt Drenge- og Pige-Forbund, FDF. Vi videregiver ikke personoplysninger til
firmaer til markedsføring uden dit samtykke. Opbevaring og sletning af dine personoplysninger Alt efter om
vi behandler dine personoplysninger som medlem eller leder, har vi forskellige behandlingsformål og
opbevaringsperioder. Medlemmer Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets
ophør og i overensstemmelse med følgende kriterier:  Af praktiske og administrative hensyn, samt
overholdelse af lovkrav overfor offentlige myndigheder, opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger
i op til 5 år efter kalenderåret for din udmeldelse af kredsen
Ledere: Vi vil opbevare dine personoplysninger i en periode fra medlemskabets ophør og i
overensstemmelse med følgende kriterier:  Af praktiske og administrative hensyn, samt overholdelse af
lovkrav overfor offentlige myndigheder, opbevarer vi dine almindelige medlemsoplysninger i op til 5 år
efter kalenderåret for din udmeldelse af kredsen  Bilag om refusion og kørselsgodtgørelse gemmes i 5 år
fra udløbet af det regnskabsår, som bilaget drejer sig om. Vi opbevarer oplysninger på både medlemmer og
ledere til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi. Dine rettigheder Når vi behandler
personoplysninger om dig, har du en række særlige rettigheder efter persondataforordningen:  Retten til
at blive oplyst om behandlingen af data  Retten til indsigt i egne personoplysninger  Retten til berigtigelse
og sletning  Under særlige omstændigheder: Retten til begrænsning af behandling  Retten til
dataportabilitet (udlevering af data i et almindeligt anvendt format)  Retten til indsigelse  Retten til
tilbagekaldelse af samtykke, hvis behandlingen er baseret på samtykke. Du kan skrive til kredsens
kontaktperson, for at gøre brug af én eller flere af ovenstående rettigheder. Kontaktpersonen er angivet
øverst i dette dokument. Hvis du anmoder om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger
vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt. Hvis
du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, kan du klage til det danske datatilsyn:
Datatilsynet, Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K., telefon 3319 3200, e-mail: dt@datatilsynet.dk
Revidering af privatlivspolitikken Kredsen er forpligtet til at overholde de grundlæggende principper om
beskyttelse af personoplysninger og databeskyttelse. Vi gennemgår derfor regelmæssigt denne Politik for at
holde den opdateret og i overensstemmelse med gældende principper og lovgivning. Denne Politik kan
ændres uden varsel. Væsentlige ændringer af Politikken vil blive offentliggjort på vores hjemmeside
sammen med en opdateret version af Politikken.