Spørgsmål og svar om børneattester

Der er tale om en betroet funktion, og håndtering af det der betegnes som personfølsomme data. Derfor bør opgaven som børneattestansvarlig placeres på en af kredsens nøglepersoner, forstået som enten kredsledelse eller bestyrelse.

Der er hjemmel inden for lovgivningen til, at en kommune kan trække et tilskud tilbage, såfremt der er sket svigt i kontrollen af børneattester på ledere i kredsen. Der er dog ikke kendt retspraksis på området.

Fra lederen taster sit CPRnr i Medlemsservice går der typisk 7-10 dage før børneattesten er registret i Medlemsservice. Det afhænger af flere ting, arbejdsgange på forbundskontoret, lederen skal godkende anmodningen og politiet, da en børneattest fra tid til anden udtages til manuel behandling/stikprøve, og derfor lader vente lidt på sig. Det har intet at gøre med, hvorvidt en attest er positiv eller negativ.

Skulle det ske, at en attest har en anmærkning, så vil den positive attest lande på Generalsekretærens bord og kredsen vil blive kontaktet.

I disse særlige tilfælde, kan der stadigvæk indhentes børneattest på papir. Kontakt Forbundskontoret.

Det er landsdelens ansvar, at der er indhentet børneattest på alle deltagere på arrangementet. Der bliver spurgt efter børneattest på alle medlemmer der er fyldt 18 år, det kan ses i Medlemsservice om den er hentet og godkendt.

Der spørges automatisk efter en børneattest når en medarbejder registres som medarbejder i Medlemsservice. Forbundskontoret tjekker op på om alle har en gyldig børneattest.

Nej, det skal der ikke. Hvis en person er på kursus eller lejr udelukkende som deltager, skal der ikke indhentes børneattest på vedkommende.

Myndighederne bag både e-Boks, MitID og så videre, har support og vejledninger på deres hjemmesider.