Medlemsbekræftelse
Alle kredse skal senest d. 15. januar gennemføre en medlemsbekræftelse for det seneste år.
Via medlemsbekræftelsen bekræfter kredsene, hvem der har været medlem det foregående år, og om vi kan søge tilskud for dem hos DUF.
DUF stiller følgende krav til tilskudsgivende medlemmer:
- Skal have været medlem 31. december eller have været medlem mindst 3 måneder
- Have foretaget en personlig, aktiv og tydelig kontingentbetaling for medlemskab af kredsen på min. 75 kr. Kontingentet skal være for en periode i løbet af året og være betalt i samme år
Hold Medlemsservice ved lige
Alle skal holde Medlemsservice ved lige, så når medlemmer bliver meldt ind og ud, registreres det umiddelbart efter i Medlemsservice.
Undgå at der kommer til at ligge bunker på skrivebordet, få rettet Medlemsservice til med det samme
Alle skal betale kontingent
Alle medlemmer af FDF skal betale mindst 75 kr. om året i kontingent. Sørg for at opkræve kontingent løbende. Se siden om kontingent for god praksis.
Medlemsbekræftelsen
I perioden fra 1. januar til 15. januar skal kredsene gøre følgende:
- Tjekke, at de navne, der vises på medlemsbekræftelsen, svarer til dem, der har været medlem 31. december eller har været medlem mindst 3 måneder. Ret data i Medlemsservice, hvis der er for mange/for få på listen
- Sætte ”hak” ud for dem, der har betalt kontingent jf. DUFs krav, og hvor kredsen kan dokumentere dette
- Svare på spørgsmål omkring årsmøde, aktiviteter og regnskab
Til sidst skal kredsleder, formand eller kasserer tjekke, at overstående er korrekt og ”Bekræfte”.
Forbundskontoret vil bede om dokumentation for medlemsbekræftelsen, hvis kredsens oplysninger skiller sig ud fra det forventede.
Efterfølgende kan kredse både udtrækkes til revision af FDFs revisor og DUFs revisor.
DUF stiller ret strenge krav til betalingen og dokumentationen af betalingen, betalingen skal:
Være en personlig, aktiv og tydelige kontingentbetaling på mindst 75,- kr. For medlemskab af kredsen i samme år, som det er betalt.
- Aktivt betyder, at kontingentet skal være betalt som kontingent og ikke som modregning af fx et udlæg eller deltagerbetaling for et arrangement.
- Det skal fremgå tydeligt, at det er en kontingentbetaling. Så ingen kan være i tvivl om det er en betaling for kontingent.
- Personligt betyder, at kontingentet skal være betalt af medlemmet selv, forældre, stedforældre eller værge.
- 75 kr. betyder, at det betalte beløb skal være på minimum 75 kr. Det afgørende er, hvad der er betalt, og altså ikke hvad kredsen får efter, at eventuelle gebyrer er fratrukket.
- I samme år, som det er betalt. Betyder, at det skal være helt tydeligt for hvilken periode der er betalt og hele perioden ligger i samme kalenderår som betalingen skal have forladt personens bankkonto.
Kredsen skal kunne dokumentere punkt 1-5, så ingen kan være i tvivl om hvad der er foregået fra pengene forlade medlemmets konto til de er på kredsens konto.
Vi skal bede jer dokumentere, at de udtrukne medlemmers kontingentbetalinger lever op til ovenstående. Hvordan I dokumenterer det, afhænger af, hvordan I håndterer kontingentbetalinger i kredsen. Et godt udgangspunkt er, at I samler de lister og materialer, I selv har brugt til at identificere de enkelte betalinger.
- Hvis I opkræver kontingent via Medlemsservice, har vi som udgangspunkt den nødvendige dokumentation, og I skal ikke gøre yderligere.
- Hvis medlemmet har overført penge til en bankkonto eller via MobilePay og har angivet sit fulde navn eller medlemsnummer som reference, er et kontoudtog fra banken eller et udtræk fra MobilePay-systemet som regel nok. Hvis I identificerer betalingerne på anden vis, for eksempel med lokale ID-numre, har vi brug for en liste over disse ID-numre, som kan holdes op mod en medlemsliste.
- Hvis medlemmet har betalt via girokort, afhænger dokumentationen af den type girokort, der er brugt. Hvis I modtager scanninger af girokortene, er kopier af disse sædvanligvis nok. Hvis girokortene har fortløbende løbenumre, som angives på jeres kontoudtog, har vi brug for en liste over løbenumrene, som kan holdes op mod en medlemsliste.
- Hvis medlemmet har betalt kontant, har vi brug for en kopi af dags-dato-bilag eller anden form for kvittering for betalingen.
- Betalinger i det forkert år
Betalinger der kommer i et andet år end den periode kontingentet vedr. kan ikke tælle med i forhold til DUF. Så får mor først betalt kontingent for efteråret d. 3. januar kan det ikke tælles med. Da betalingen skal falde samme år. - Kontantbetalinger
Helt kort, så fraråder vi kontantbetalinger – fordi de er de sværeste at dokumentere. Hvis en kontantbetaling i et enkeltstående tilfælde er nødvendig, så lav en dags dato-kvittering og sørg for at både modtager af pengene og medlemmet skriver under på bilaget. - Opkræv kontingent halvårligt
FDF kan få tilskud for udmeldte medlemmer, blot de har været medlem i mindst tre måneder og har betalt kontingent. Begge dele inden for det samme kalenderår.
Opkræver kredsen kontingent både forår og efterår, så kan medlemmer, der er stoppet ved sæsonafslutningen dermed udløse tilskud. Det kan medlemmerne til gengæld ikke, hvis kredsen kun opkræver kontingent i efteråret.
Opkrævning hvert halve år kan også have den effekt, at hvis dokumentationen for den ene betaling bliver underkendt i en stikprøve, så kan den anden måske godkendes. - Vedr. MobilePay
Hvis I bruger MobilePay til kontingentopkrævning, så anbefaler vi, at I benytter et selvstændigt 5-cifret nummer (et såkaldt “salgssted”) kun til kontingent, og giver det navnet “Kontingent FDF Kredsnavn”. Det er gratis at oprette ekstra numre/salgssteder, og det tager få minutter. Det gør bl.a. dokumentation i forbindelse med stikprøve lettere. - Husk at følge op på manglende betalinger
Det siger næsten sig selv, men det sker ikke altid. Husk at få rykket de medlemmer, som glemmer at betale. Husk at gøre det inden årsskiftet, betalinger der kommer efter årsskiftet, kan ikke udløse tilskud.
Kredsen benytter Medlemsservice, til opkrævning af kontingent
- Sæt hak udfor alle de medlemmer hvor der står et beløb på mindst 75,- kr
- Sæt hak udfor de medlemmer hvor der ikke står mindst 75,- kr og I ved og kan dokumentere* de har betalt mindst 75 kr i kontingent
- Fjern hakket ud for de medlemmer hvor det f.eks. er kommunen eller broen der har betalt kontingent
- Overvej nøje om der er andre der evt. skal fjernes hakket ved fordi deres betaling ikke lever op til kravene eller I ikke kan dokumentere det.
Kredsen benytter IKKE Medlemsservice, til opkrævning af kontingent
- Sæt hak udfor de medlemmer hvor der ikke står mindst 75,- kr og I ved og kan dokumentere* de har betalt mindst 75 kr i kontingent
- Fjern hakket ud for de medlemmer hvor det f.eks. er kommunen eller broen der har betalt kontingent
- Overvej nøje om der er andre der evt. skal fjernes hakket ved fordi deres betaling ikke lever op til kravene eller I ikke kan dokumentere det.
* Se afsnittet om krav til kontingent og dokumentation
Se webinar om medlemsbekræftelsen
Den 11. december 2024 afholdt forbundskontoret et webinar om medlemsbekræftelsen.
Stil spørgsmål i den online spørgetime
Tirsdag d. 7. januar kl. 19.00-20.00 svarer forbundskontoret på spørgsmål om medlemsbekræftelsen på Teams.
Spørgetimen bliver ikke optaget.
Vejledning
På https://medlemsservice.nu/vejledninger/ findes der vejledninger til næste alt i Medlemsservice også til medlemsbekræftelsen 2024