Bålaktivitetsmærket

Mærketype:
Ikke opdateret

Mærkeudvikler:
Rasmus Rolighed Christensen, FDF Fredensvang, 2020.

Formål:
Bålaktiviteter handler om bålet i sin helhed og alt hvad man kan bruge det til. Her oplever vi en masse, lige fra at snitte en pind, til at lave en komplet bål-gourmet-menu.

Derfor tager vi mærket

For mange børn kan bål og ild godt virke skræmmende. Her introducerer vi dem til det på en ordentlig måde, så de kan føle sig trygge ved det.

Aktivitetsforslag 1

Hold et bålmøde, hvor I har tændt bålet på forhånd. Saml børnene omkring bålet og lad dem mærke varmen, og snak om hvordan man begår sig, når der er ild i nærheden.

Aktivitetsforslag 2

Lav et møde, hvor omdrejningspunktet er, hvorfor reglerne er vigtige.

Aktivitetsforslag 3

Brug bålets varme til at forlænge en god aften.

Vejledning

Bålregler kunne lyde som følger:

Løb ikke omkring bålet.
Lad træ og pinde blive i bålet når de først er kommet derind.
Læg brændet på bålet – Kast aldrig.
Bål foregår altid under opsyn af ledere
Hav altid vand ved hånden når der er bål.

Derfor tager vi mærket

For at gøre FDFerne mere dus med bålet prøver vi kræfter med, hvad vi kan bruge bålet til.

Aktivitetsforslag 1

Prøv at lave pandekager over bål, evt. kan man bruge små pander med lange skafter, som børnene nemt selv kan styre.

Aktivitetsforslag 2

Lav små snacks, der let kan tilberedes over bålet, det kunne være skumfiduser, popcorn eller trommestikker.

Aktivitetsforslag 3

Introducer FDFerne til kunsten at bruge et bål.

Derfor tager vi mærket

For at kunne tænde bål er vi nødt til at have styr på, hvordan vi håndterer værktøjet på en ordentlig og sikker måde.

Aktivitetsforslag 1

Send FDFerne ud på et stjerneløb, hvor de hører om de forskellige værktøjer på de individuelle poster. Posterne kan omhandle: Økse, sav, tændstikker, dolk og brandsprøjte.

Aktivitetsforslag 2

Øv jer på sikker håndtering af dolk, økse og sav på en korrekt, forsvarlig og interessant måde.

Aktivitetsforslag 3

Stift bekendtskab med de forskellige essentielle værktøjer, vi bruger indenfor bål.

Vejledning

Reglerne kan lyde som følger:

Dolke:
Snit altid væk fra dig selv.
Hold afstand til andre – også forbipasserende
Når dolken ikke bruges, skal den altid tilbage i skeden.
Hav altid dolken i skeden, når du går med den.
Sid ned, når du snitter
Sid med spredte ben, så du ikke risikerer at ramme dig selv, hvis kniven smutter.

Økse:
Hug altid med spredte ben.
Du skal altid kunne se øksehovedet, når du hugger.
Vær opmærksom på dine omgivelser – hug ikke når der er andre omkring dig.
Brug altid en huggeblok – hug aldrig på jord eller sten.
Bær altid øksen i hovedet, når du går med den, så du har styr på hvor æggen er.

Sav:
Hold fingene i god afstand fra klingen.
Sørg for, at emnet du vil save ligger stabilt, og at du kan save igennem uden at ramme jorden eller andet.
Sørg for at have saven under kontrol.

Derfor tager vi mærket

Bålet er en forudsætning for det primitive lejrliv. Her prøver vi for første gang at tænde vores eget bål.

Aktivitetsforslag 1

Hold et bålmøde med disse elementer:

  • Snitning af spåner til optænding
  • Samling af tørt kvas
  • Hugning af småpinde
  • Basal forståelse af brandtrekanten
  • Håndtering af tændstikker
  • Tænd dit eget bål
  • Osv.
Aktivitetsforslag 2

Lad FDFerne prøve kræfter med optænding af et bål og vigtigheden af ordentlig forberedelse.

Aktivitetsforslag 3

Giv FDFerne en god oplevelse af, at de selv kan tænde et bål og holde det i gang.

Vejledning

Brandtrekanten: Man skal have tre elementer, for at ild kan opstå: Ilt, tilstrækkelig varme og brændbart materiale. Disse tre ting illustreres normalt som værende siderne i en trekant. Sammensættes disse elementer, kan ilden opstå – fjernes et af elementerne slukkes ilden (eller kan ikke opstå).

Derfor tager vi mærket

For at få det bedste ud af vores brænde i den givne situation, er det formålstjenligt at kende til forskellige båltyper, og hvad deres egenskaber er.

Aktivitetsforslag 1

Gennemgå forskellige båltyper:

  • Pagode
  • Pyramidebål
  • Berberild
  • Stjernebål
  • Jægerild
  • Finsk ild
  • Osv.

Prøv at opbygge og tænde et par stykker af dem.

Aktivitetsforslag 2

FDFerne får lov at prøve kræfter med forskellige typer af bål og oplever fordele og ulemper ved dem.

Aktivitetsforslag 3

Lad FDFerne eksperimetere med forskellige båltyper.

Derfor tager vi mærket

Noget af det bedste, vi kan bruge bålet til, er at tilberede den lækreste bålmad på forskellig vis. Når vi kokkererer ved bålet, får vi en helt særlig smag frem.

Aktivitetsforslag 1

Lad FDFerne følge en enkel opskrift på eksempelvis spaghetti bolognese. Og lad dem selv tilberede den over et bål de selv har startet.

Aktivitetsforslag 2

Tilbered mad over bål. Lav alle forberedelser omkring bålet, og anvend gerne alternative tilberedningsmuligheder:

  • Jordovn
  • Strålevarme
  • Rygning
  • Dampning (med varme sten som i en svedhytte).
Aktivitetsforslag 3

Oplev hvordan madlavning over bål er forskelligt fra køkkenet derhjemme, og hvordan det på mange måder kan det samme.

Vejledning

Variér sværhedsgraden, af de retter I vil lave, efter hvor erfarne FDFerne er inden for generel madlavning.

Derfor tager vi mærket

Bål bygges af naturmaterialer, derfor skal vi ud og blive dus med naturens ressourcer og de forskellige muligheder, skoven giver os.

Aktivitetsforslag 1

Find alt brændsel og bålmateriale i naturen – ikke noget med avispapir eller købt brænde.

Aktivitetsforslag 2

Lav aktiviteter, der viser FDFerne de forskellige træsorters egenskaber inden for brændværdi og øvrige praktiske egenskaber (som birkebark og fatwood(fra fyr)).

Aktivitetsforslag 3

Arbejd med de forskellige brændetyper og deres karakteristika samt naturens egne optændingsmidler.

Vejledning

2: Brug eksempelvis birkebark, tørre granris og finske tændstikker/feather sticks til optænding. Byg videre med nåletræ og lav derefter et godt glødebål med løvtræ. Overvej at løfte bålet, hvis jorden er våd.

Derfor tager vi mærket

Her oplever vi at få endnu mere ud af bålets varme ved at bruge det på kreative måder til at give det ekstra pift til afslapningen på lejr.

Aktivitetsforslag 1

Byg et vildmarksbad i en ramme af rafter foret med en presenning. Varm det eksempelvis op med en gammel radiator eller en spiral af vandrør, der placeres i bålet og forbindes til karret med slanger og pumpe.

Aktivitetsforslag 2

Byg en lejr med brændefyrede hyggeting som:

  • Vildmarksbad
  • Sauna
  • Dampbad
  • Svedhytte
Aktivitetsforslag 3

Forbedr lejroplevelsen med brændefyret wellness.

Inspiration

Derfor tager vi mærket

Vi går nørdet til værks, alle og enhver kan jo lave ild med tændstikker – men vi vil mere!

Aktivitetsforslag 1

Lad FDFerne prøve kræfter med at tænde ild uden moderne hjælpemidler. Det kunne være med:

  • Ildbor
  • Flint og stål(ikke moderne ildstål, men flint og stål som i vikingetiden)
  • Ved hjælp af solen – prøv evt. at gøre det uden moderne forstørrelsesglas(lav evt. en linse af is)

Prøv jer også frem med at transportere ild, og fremstilling af effektive optændingsmaterialer:

  • Fyrsvamp
  • Charcloth
  • Fatwood
Aktivitetsforslag 2

Lad FDFerne prøve at tænde bål uden hjælp fra moderne teknologi. Lad dem også prøve, hvordan man kan hjælpe sig selv til at gøre det nemmere næste gang – igen uden moderne hjælp.

Aktivitetsforslag 3

Prøv jer frem med de teknisk noget sværere, discipliner inden for bål og båltænding.

Inspiration

Derfor tager vi mærket

For virkelig at fordybe os i bålet og hvad man kan få ud af det, når man har erfaringen, skruer vi helt op for de kulinariske udfordringer.

Aktivitetsforslag 1

Tilbered en menu med 3 retter eller flere, for eksempel:

  • Grillede asparges
  • Flødekartofler
  • Hjemmelavede pommes frites
  • Jordsteg
  • Spidstegt kylling
  • Kuvertbrød
  • Burger – bag bollerne på bålet.
  • Grillet ananas m. råcreme

Tilpas selvfølgelig sværhedsgraden til deltagerne.

Aktivitetsforslag 2

Lad FDFerne selv sammensætte en menu, hvor de får lov til både at stege, koge, bage og fritere elementer – alt sammen selvfølgelig over bål.

Aktivitetsforslag 3

Lav en større menu, hvor flere forskellige bålteknikker kommer i spil og udfordr FDFerne med at stille krav til deres timing.