Ledermødet
Der er mange grunde til, at vi holder ledermøder i FDF.
Der skal koordineres praktik, uddeles informationer, og der skal findes personer til at løse kredsens forskellige opgaver. Men ledermøde er mere end det. Ledermødet er både et socialt forum, et koordineringsforum og et sparringsrum. Derfor bør en dagsorden til et værdiskabende ledermøde rumme både debat, praktisk koordinering og tid til at tale med sine medledere.
Ledermøderne kan skabe stor værdi for kredsen, men det kræver, at kredslederen har fokus på både planlægning, afvikling og opfølgning. Derfor starter mødeledelse inden mødet, og du kan med fordel fordele store opgaver inden mødet.
Som planlægger og afvikler af ledermøderne er det også vigtigt at være nysgerrig på, hvad dine ledere forventer af ledermødet for, at det bliver værdiskabende for dem. Alle lederes tid er kostbar, så der skal være “noget at komme efter” på hvert ledermøde.
For nogle ledere er det dét tidspunkt, hvor man ser sine medledere i øjnene uden børn, og det har for dem stor værdi, at der er tid til at snakke og være sammen. Andre har en forventning om, at ledermøder primært handler om koordinering og vil gerne have mødet kort, effektivt og styret. Så hvordan kan du som kredsleder navigere i dette felt?
Gode råd til ledermødet
Et ledermøde kræver god mødeledelse, som starter inden mødet, når du sammensætter en dagsorden. Send dagsordenen ud i god tid, så lederne kan nå at forberede sig ordentligt. Derudover signalerer en dagsorden mødets form. Skal der diskuteres, deles erfaringer, tages beslutninger eller er det kun orienteringer? Derfor er det vigtigt, at det er en klar og gennemarbejdet dagsorden.
En god dagsorden indeholder:
- Et start- og et sluttidspunkt. Så ved man, hvad man skal afsætte af tid. Og en pause i midten, hvor der er tid til at snakke om løst og fast.
- En indledning (eller afslutning). Kan bestå af en sang, en fortælling, en leg, en bøn eller lignende. Dette kan I meget vel skiftes til at stå for.
- Godkendelse af referatet fra sidste møde. Referenten kan have glemt en ting, eller der kan stilles spørgsmål til sidste referat. Det er der plads til her.
- Godkendelse af dagsorden. Der kan være glemt forskellige ting. Her er det vigtigt, at der ikke kommer emner på, som folk skulle have forberedt sig på. Men der kan være opstået uforudsete ting, som er gode at få på dagsordenen.
- Beslutninger. Ofte vil der være en række punkter, som lederne skal tage beslutning om. For eksempel hvor sommerlejren skal gå hen næste gang eller om kredsen skal afholde et sankthansarrangement igen.
- Så er det tid til debat. Det kan være, I skal snakke om, hvordan man som leder taler til børn. Hvordan man som leder møder forældrene. Hvor finder man som leder nye idéer til børnemøder? Det er vigtigt, at alle, som har lyst, kommer på banen og får sagt noget. Det er vigtigt, at det bliver en overordnet diskussion, lad selve behandlingen af emnet foregå i udvalg.
Overvej, hvad du vil have ud af debatpunktet. Er det inddragelse eller har punktet et mere sammenholdsskabende fokus? - Orienteringspunkter. Overvej hvad der skal orienteres mundtligt om, og hvad der kan kommunikeres skriftligt. Orienteringspunkterne fylder ofte meget og størstedelen af mødedeltagerne er passive under punktet. Derfor skal du som mødeleder være opmærksom på, hvilken værdi de forskellige orienteringspunkter bidrager med og hvor længe, I vil bruge på dem.
- Eventuelt Her kan alle de små ting komme frem, som ikke er kommet frem under det forløbne møde. For eksempel, at en leder har fået nyt telefonnummer eller en påmindelse om næste møde.
‘Eventuelt’ kan risikere at blive mødets længste punkt, hvor der snakkes om løst og fast. Overvej, hvordan du forholder dig til dette som mødeleder. Hvad hører bedre til under kaffen efter mødet?
Du kan læse mere om god mødeledelse af ledermøder i kredslederhåndbogen eller lytte til podcasten om ledermøder.
Husk
Tidsplan
Hav altid en tidsplan i dit hoved, så du ved, hvor lang tid der er til hvert enkelt punkt. Dette betyder også, at du kan informere lederne om, hvad tid mødet forventes færdigt.
Pauser
Der skal altid være pauser til et ledermøde. Som oftest er det i pauserne, at de virkeligt spændende idéer opstår. Så vær generøs med pauserne og husk det sociale aspekt af ledermødet.
Undgå
Siden sidst
Lad så vidt muligt være med at sætte den på dagsordenen. Den kan slå ethvert ledermøde ihjel. Hvis der endelig er noget, der skal evalueres – så gør det fremadrettet. Lav en evaluering, der siger: “Hvis vi skal tænke fremad, hvad skal vi så huske?” Sæt ikke uløselige punkter på dagsorden – det får de fleste til at blive væk, bare ved at se dagsordenen. Hvis punktet skal på, så sæt det på til sidst.
Opfordringer
Undgå opfordringer på selve ledermødet. Hvis dette ikke kan undgås, så lad være med at presse folk. Dette kan nemlig ende med, at alle sidder og ser ned i bordet – og så er det nemmere ikke at komme, for den, der ikke kommer, får ingen opgave.
Øvelser til ledermødet
Leder leder tro
FDFs trosudvalg har udviklet ledermøde-spillet Leder Leder Tro, hvor I som ledere kan blive klogere på hinandens tro og tilgang til arbejdet med forkyndelse.
Samtalekort: Leder Leder Tro
Sæt samtalen i gang og bliv klogere på hinandens tro og tilgang til arbejdet med forkyndelse med ledermødespillet Leder Leder Tro.
FDFs trosudvalg har udviklet ledermødetspillet Leder Leder Tro, hvor I som ledere kan blive klogere på hinandens tro og tilgang til arbejdet med forkyndelse. På siden her finder I printklar spillekort samt de tilhørende regler.
Forberedelse
- Udprint et sæt af kortene ved at klikke på linket ovenfor.
- Spillet kan spilles, lige præcis så det passer til jer.
- Alle deltagere starter med at lave tre små svarbrikker. Her skal der stå hhv. 1, 2, og 3. Svarbrikkerne kan også være tre perler til hver, hvor man holder antallet af perler i hånden, så det passer med svar 1, 2 eller 3.
- Find noget småt, I kan bruge som point.
Regler
- Den første deltager trækker et kort fra bunken og læser det højt.
- Alle andre skal gætte, hvilket svar højtlæseren selv har valgt.
- Dette gøres ved, at alle lægger en af deres svarbrikker med forsiden nedad.
- Højtlæseren afslører herefter sit svar, og der gives evt. point.
- Hvis man gætter, hvad højtlæseren selv har svaret, får man et point. Højtlæseren får 1 point pr. spiller, der gætter rigtigt.
Afslutning
- Til slut kan I tage en kort debat med udgangspunkt i spørgsmålene nederst på kortene.
- Tag gerne flere runder af legen, og lad samtalen flyde. Det er helt i orden at gå ud ad en tangent, hvis et emne optager jer særligt.
Samtalekort om tro og andagt
Med samtalekort kan I på flere forskellige måder arbejde med spørgsmål, her om tro og andagtpraksis i kredsen. Materialet indeholder 21 små samtalekort og vejledninger.
Øvelse: Samtalekort om tro og andagt
I forbindelse med lederkurset 2017 blev der produceret 21 små samtalekort med spørgsmål til lederne. Disse spørgsmål handler om tro og om andagtspraksis i kredsen. Idéen opstod efter at mange ledere i lederundersøgelsen efterspurgte en samtale i kredsen, hvor tro var i fokus, men også spørgsmål om hvor tit vi holder andagter, hvordan en andagt er osv.
Tryk her for at hente Samtalekort
Disse ledersamtalekort kan printes nedenfor. Man kan også lave sine egne spørgsmål, og de kan for eksempel bruges som andagt på ledermødet, som optakt til et punkt omkring forkyndelse i jeres kreds eller noget helt tredje. En stor del af spørgsmålene (dem der ikke handler om andagtspraksis) kan også godt bruges til andagt med seniorvæbnere og seniorer.
Der er mange måder at arbejde med sådan nogle spørgsmål, man kan enten gøre det fælles som quiz, i små grupper af 3-4 ledere eller to og to som speed-dating med 1-2 minutter pr. spørgsmål som alle læser højt.
Speed-dating kan gøres på følgende måde:
- Sille og Sigurd står over for hinanden og har hver deres kort med et spørgsmål på.
- Først læser Sille sit spørgsmål højt.
- Sigurd prøver at svare.
- Sille prøver at svare.
- Så læser Sigurd sit spørgsmål højt.
- Sille prøver at svare.
- Sigurd prøver at svare.
- Sille og Sigurd bytter kort, rækker hånden op og finder en ny at tale med.
Før samtalen startes – uanset hvordan man gør det – så er det vigtigt at italesætte nogle vigtige pointer omkring samtalen.
Øvelse: Formålet på dagsordenen
Her finder du fire idéer til, hvordan I kan diskutere FDFs formål hjemme til ledermødet eller i udvalget.
Øvelse: Formålet på dagsordenen
FDFs formål er “at møde børn og unge med evangeliet om Jesus Kristus”.
Dette er et tema, som til stadighed er relevant at diskutere og tale om og stille spørgsmålet: Hvad betyder det for os i FDF i dag? Derfor er der udviklet følgende fire materialer til at sætte formålet på dagsordenen for lederne i kredsen, netværket, udvalget eller landsdelen.
Formål og forkyndelse: Oplæg til et ledermøde, netværksmøde, seniormøde eller lignende om formålet. Varighed ca. 30 minutter. Med udgangspunkt i videoer og spørgsmål lægges der op til debat.
Kluns dit formål: En lille leg med tændstikker. Lægger op til snak om formålet, og hvad det betyder for den enkelte.
Hjørneleg om formålet: En leg som kan foregå både ude og inde. Man udtrykker sin holdning til forskellige udsagn ved at placere sig i ét af fire markerede hjørner.
Andagtsfabrikken: En aktivitet der både lægger op til en debat om formålet, og hvad vi vil med FDF. Man får på samme tid produceret nogle andagter.