Samfundsengagementsmærket

Mærketype:
Ikke opdateret

Mærkeudvikler:
Anna Krestine Rasmussen, FDFs Samfundsengagementsudvalg

Formål:
Formålet med Samfundsengagementsmærkets 10 oplevelser er at skabe en ramme for gode oplevelser for børn og unge, hvor de løfter blikket og reflekterer over den rolle de selv spiller i samfundet. I fællesskabet bliver vi klogere på egne synspunkter og en aktiv medborger i samfundet. Demokrati handler om samtale og gensidige forståelse – og det udforsker vi i samfundsengagementsmærket.

Vejledning

Til aktivitetsforslag 1: Tingene kan fx enten være en gave eller et kort hvor de skriver: ”Tak fordi ….”
Derfor tager vi mærket

FDFerne skal opleve følelsen af at gøre andre glade og gøre en forskel.

Aktivitetsforslag 1

Udfør fem gode gerninger for andre FDFere i løbet af et møde.

Aktivitetsforslag 2

Start jeres egen indsamling til et godt formål.

Aktivitetsforslag 3

Lav noget til mødet, som I efterfølgende giver videre til andre, som har mere brug for det end jer.

Derfor tager vi mærket

FDFerne oplever andre kulturer, og hvordan det er at være barn i andre lande.

Aktivitetsforslag 1

Hold et møde, hvor I laver mad fra andre kulturer.

Aktivitetsforslag 2

Hold et møde, hvor I prøver kræfter med at være barn i andre kulturer.

Aktivitetsforslag 3

Hold et møde, som omhandler andre kulturer.

Vejledning

Her kan man for eksempel finde eksempler fra FDFs nuværende og tidligere internationale projekter.

Derfor tager vi mærket

Børn oplever, hvordan man kan bidrage til en renere verden.

Aktivitetsforslag 1

Afhold et møde, hvor I samler skrald i lokalområdet og sorterer det efter kommunens regler. Bagefter kan I evt. bygge skraldekunst af de ting, I har fundet.

Aktivitetsforslag 2

Lav en plan for at gøre kredshuset mere bæredygtigt – fx om affaldssortering, brug af materialer osv.

Aktivitetsforslag 3

Snak med børnene om deres og familiens affaldsvaner, og hvad de kan gøre for at skabe en renere verden.

Vejledning

Til aktivitetsforslag 1 og 2: Find regler for affaldssortering i din kommune på kommunens hjemmeside

Derfor tager vi mærket

Her møder FDFerne FN’s 17 Verdensmål og FDFs internationale projekt

Aktivitetsforslag 1

Leg privilegieræs og reflekter over aktiviteten ift. FNs Verdensmål.

Aktivitetsforslag 2

Lav et verdensmålsløb.

Aktivitetsforslag 3

FDFerne skal med afsæt i FN’s Verdensmål designe og udføre en aktivitet, der bidrager til at ændre verden.

Vejledning

Privilegieræs: FDFerne får i starten af mødet en rolle (lav nogle små kort), eksempelvis at man er alenemor til fire børn, gymnasielev der bor i en stor villa med begge forældre eller børnearbejder på en tøjfabrik i Indien. Giv derefter deltagerne tid til at opbygge en livshistorie inden det store ræs. Stil herefter deltagerne op på en række og forklar’ dem, at de nu skal løbe 100 meter. Men inden de gør det, skal de lige svare på nogle spørgsmål. Stil dem herefter en række udsagn og lad dem træde et skridt frem, hvis de føler det passer til deres rolle. Det kan for eksempel være: Du har aldrig oplevet pengenød, du har adgang til gratis skolegang eller du har aldrig været bekymret om dine fremtidsmuligheder.

Vejledning

Til aktivitetsforslag 1 kan man for eksempel i diktatorudgaven have en diktator, som står uden for legen og peger på, hvem der er fanget. I demokratiudgaven skal alle i legen skal stemme om, hvem der er fangeren, eller hvem der er fanget. Idéer til styreformer: diktatur, anarki og demokrati. Idéer til lege: Banke bøf, ståtrold og andre fangelege er nemme at bruge.
Derfor tager vi mærket

Det er vigtigt, at FDFerne oplever, at vi lever i et demokratisk land, og at de møder demokratiet i øjenhøjde.

Aktivitetsforslag 1

Lav et løb, hvor hver post har en ny styreform, og reglerne for postens aktivitet passer til styreformen.

Aktivitetsforslag 2

Hold et styreformsmøde, hvor I leger forskellige lege, hvor der hersker forskellige styreformer, der bestemmer reglerne i legen.

Aktivitetsforslag 3

Hold et styreformsmøde, hvor I leger forskellige lege, hvor der hersker forskellige styreformer, der bestemmer reglerne i legen. Afhold et møde, hvor de voksne ikke bestemmer, og reglerne for aktiviteten ændres markant undervejs, og FDFerne selv må bestemme, hvad de skal lave, og hvordan beslutningerne skal træffes.

Derfor tager vi mærket

Fordi vi skal reflektere over og diskutere, hvad der er betydningsfuldt i vores samfund.

Aktivitetsforslag 1

Modeller drømmesamfundet som en by i modellervoks eller byg den i Lego – hvilke elementer synes I skal være med?

Aktivitetsforslag 2

Lav en liste over ting, der er værdifulde i et samfund, og som skal til for at det vil være et sted, som I har lyst til at bo og leve i. Lav en tilsvarende liste med ting, I ikke vil have med.

Aktivitetsforslag 3

Lav et møde, der er bygget op omkring en snak med FDFerne om, hvad de tænker et godt samfund indeholder, og måske om hvordan vi kan forbedre det, vi allerede har.

Derfor tager vi mærket

Vi skal ud og møde de ildsjæle, der får hjulene til at køre i foreningerne.

Aktivitetsforslag 1

Indsaml tre forskellige historier fra ledere eller andre frivillige om, hvorfor de er frivillige og tal med hinanden om dem.

Aktivitetsforslag 2

Arbejd med frivillighed og diskuter, hvornår man er frivillig. I kan for eksempel bruge spørgsmålene: – Ville det ændre noget, hvis en FDF leder fik løn for det arbejde, han lavede. – Kunne du selv forestille dig at være frivillig, når du bliver ældre / Er du allerede frivillig. – Hvorfor er det vigtigt at være frivillig

Aktivitetsforslag 3

Mød andre, som har andre måder at være frivillige på.

Vejledning

Aktivitetsforslag 3: Dette kunne fx være i andre foreninger eller frivillige, der ikke er organiseret i en forening, men arbejder frivilligt på andre måder.

Vejledning

Til aktivitetsforslag 1 kan emnerne til debatten for eksempel være: frivillighed, tro og tvivl, rygning eller ungdomskultur.
Derfor tager vi mærket

Det er vigtigt, at børnene oplever den gode debat, fordi den er afgørende og et fundamentalt element i vores demokrati.

Aktivitetsforslag 1

Arranger en debataften, hvor I inviterer andre unge, fx en skoleklasse eller en anden ungdomsorganisation ind til at debattere et eller flere emner, der er oppe i tiden.

Aktivitetsforslag 2

Overvær en politisk debat eller et vælgermøde, og få en fornemmelse af, hvad det vil sige at debattere. Tal efterfølgende om de forskellige måder at debattere på.

Aktivitetsforslag 3

Tal om, hvordan man fører den gode debat og prøver at fremføre nogle af deres synspunkter, eksempelvis i et dilemmaspil.

Derfor tager vi mærket

Fordi FDFerne skal blive klogere på hverdagsdemokrati og medbestemmelse.

Aktivitetsforslag 1

Deltag i kredsens årsmøde og tal derefter om kredsens demokrati, og hvordan den er bygget op med en kredsbestyrelse, formand osv.

Aktivitetsforslag 2

Børnene besøger det lokale rådhus og møder en byrådspolitiker til en snak om demokrati

Aktivitetsforslag 3

Tag en snak med børnene om (hverdags)demokrati, fx om hvem der bestemmer i kredsen, og hvad de selv kan få indflydelse og være med til at bestemme.

Derfor tager vi mærket

Vi oplever at møde andre i vores lokalsamfund og reflekterer over, hvordan man inviterer endnu flere ind i fællesskabet.

Aktivitetsforslag 1

Arranger et folkekøkken, hvor lokalsamfundet er inviteret til spisning og networking.

Aktivitetsforslag 2

Arranger en legedag, hvor I inviterer børn og unge i lokalsamfundet.

Aktivitetsforslag 3

Snak om, hvem i jeres lokalsamfund der kunne mangle et fællesskab at være en del af, og lav et arrangement, hvor I inviterer dem med.

Vejledning

En central del af dette mærke, er at FDFerne er med til at reflektere over hvordan arrangementet bliver vellykket. Fx kan man overveje følgende:

Hvorfor er det vigtigt at holde dette arrangement?

Hvordan kan man lave reklame for arrangementet i lokalområdet?

Hvor mange har I plads/kapacitet til?

Hvordan skal arrangementet rent praktisk afholdes? Sted, mad osv.