Lyde, rytme og stomp

Derfor tager vi mærket

Vi tager mærket for sammen at åbne vores ører for en verden af forskellige lyde og rytmer. Gennem rytmiske lege styrkes børn og unges rytmiske sans, og de oplever, at de med fokus på fælles puls og tempo kan finde på og bygge musik op.

Aktivitetsforslag 1

Leg “Levende lyd-vendespil”: To personer går uden for døren, mens resten finder sammen to og to. Hvert par undersøger lydene, der kan laves med ting i lokalet og vælger sig en lyd – eller en kort samling af lyde efter hinanden – evt. med en særlig rytme. Når alle parrene er klar, blander de sig med hinanden og sætter sig. De to uden for døren hentes ind. Spillet starter. Brug klassiske vendespil-regler og lad evt. alle “brikkerne” klappe for at kopiere rytmen i de korte lydsamlinger, der laves. Dermed er der mere aktivitet og rytmetræning for dem, der er “brikker”.

Aktivitetsforslag 2

Leg med ekko-rytmer og body percussion.

Aktivitetsforslag 3

Byg jeres eget stomp-orkester.

Vejledning

2: Vi sidder eller står i cirkel. En leder finder på en kort rytme ved at trappe/klappe/knips. Cirklen forsøger at gentage rytmen straks efter. På skift kan alle få lov at være den, der finder på. Man kan også lade turen gå på skift rundt i cirklen og hele tiden holde musikken i gang uden at stoppe. Vi kan finde inspiration ved at søge på YouTube efter “body percussion” – evt. “body percussion fdf”. Vi prøver også at dele os i to eller flere grupper, så vi laver forskellige rytmer, der lyder godt, når de spilles samtidig.

3: Vi bygger simple percussion-instrumenter af billige materialer ved at finde inspiration på nettet/biblioteket. Vi undersøger de forskellige instrumenters lyde og bygger rytmer op, der lyder godt sammen. Vi finder på forskellige variationer og bygger et nummer op – evt. med sang til.

Inspiration

Lav stompudstyr

“På spanden” – Christine Dueholm

“Stomp med børn” – Peter Altmann (Apple Books)

Oplevelse

Lyde, rytme og stomp.

Nummer

3

Mærketråd

Musikmærket

Tilbage