At beskytte vores natur og give den videre

Derfor tager vi mærket

Før i tiden så man naturen som noget, der skulle bekæmpes og udnyttes til fordel for mennesket - fredningerne kom først til i starten af 1900-tallet. I dag er der stort fokus på samspillet mellem natur og menneske og på hvordan man kan gøre brug af naturen uden at udnytte den.

Aktivitetsforslag 1

Find et fredet område i nærheden af kredsen (se fredninger.dk) og besøg det. Hvorfor er det blevet fredet? Kom med bud på, hvordan området ville have set ud, hvis ikke det var blevet fredet.

Aktivitetsforslag 2

Genopret et natursted. I kan f.eks. plante træer til skov, rydde for skrald og menneskeskabte ting, så græs og blomsterfrø eller lade området gro vildt til. Ud fra dette kan I snakke om hvilke planter og dyr, der først slår sig ned i området, og hvorfor det lige er disse.

Aktivitetsforslag 3

Besøg et område hvor naturen er blevet lagt om til fordel for mennesker. Lad børnene/de unge komme med bud på, hvordan naturen så ud inden, vi mennesker lagde den om. Snak om hvordan man kan genskabe naturen som den var, hvordan det skulle gøres hvis området blev lukket for tilgang eller hvis området skulle være i brug af mennesker. Hvad har menneskets måde at indrette området på betydet for biodiversiteten (dyre- og planteliv)?

Vejledning

I nærheden af genoprettede natursteder, er der ofte tilgang til museer/informationscentre, nogle gange med vejledere/fortællere tilknyttet.

Oplevelse

At beskytte vores natur og give den videre.

Nummer

10

Mærketråd

Naturmærket

Tilbage