Kendte arrangementer i nye klæder

To ledere fortæller om arbejdet med at omlægge traditionelle landsdelsarrangementer til online formater. 

19. Nov 2020
Ida Sofie Kristensen

Foto: Bo Ludvigsen

Coronaen har udfordret FDF-ledere over hele landet på deres evne til at tænke alternativt og kreativt – og ofte i sidste øjeblik. De mange skiftende retningslinjer har gjort det umuligt at gennemføre nogle arrangementer, mens andre er blevet omlagt fra deres normale format til nye, onlinebaserede aktiviteter. 

To ledere fortæller her om et par af de landsdelsarrangementer, der i løbet af 2020 har været nødt til at sadle om og afvikle deres program i nye, digitale rammer.   

154 online pirater 

Piltedagen i landsdel 2 udformes normalt som en weekendlejr for landsdelens pilte. I gennemsnit har piltedagen, der er blevet afviklet en håndfuld gange, ca. 200 deltagere. I år blev dagen i stedet omlagt til en online 6-timers pirat-temadag, hvor i alt 154 piltene fulgte udvalgets program og aktiviteter via et livestream på en Youtube-kanal hjemme fra deres egne kredshuse. 

- Vi ville gerne skabe oplevelsen af, at piltene var fælles om den samme oplevelse, selvom de var hver for sig, siger Glenn Holmgaard-Udsen, der var med til at planlægge årets online piltedag. 

-Derfor kørte udvalget ud til kredshusene med materialekasser inden selve afviklingsdagen; på den måde vidste vi, at alle deltagere havde de samme materialer til rådighed under aktiviteterne, fortsætter han. 

- Og nu havde vi jo allerede indsamlet 300 tomme toiletpapirsruller til piratkikkerter. Jeg ved ikke helt, hvad vi ellers skulle havde gjort med dem, tilføjer han grinende. 

Samtidig var det en prioritet for arrangørerne, at piltene mødte hinanden på tværs af kredsene, selvom det selvfølgelig ikke kunne lade sig gøre fysisk. 

- Vi lavede aftaler med fire af de deltagende kredse om, at de skulle være "reportagekredse" undervejs i piltedagens program, fortæller Glenn. Det betød, at vi fra tid til anden streamede direkte fra de fire kredse, så der også kom nogle børn på skærmen. Der er jo ikke meget sjov ved kun at se det voksne udvalg gakke rundt, tilføjer han. 

- Ved at reportere fra kredsene fik vi skabt en følelse af, at piltene stadig var sammen, selvom de var hver for sig, fordi de kunne se andre børn lave de samme aktiviteter, som de selv var i gang med.   

At afvikle et online dagsprogram er dog stadig noget andet end at lave fysiske FDF-aktiviteter, og der var da også visse ting, der kom bag på udvalget: 

- Selvom vi havde planlagt meget program, endte vi faktisk med at have for lidt aktiviteter til den afsatte tid, fortæller Glenn. 

- Hvis teknikken vel at mærke spiller; så går aktiviteterne faktisk hurtigere, når man afvikler online end når man holder et fysisk møde, fortsætter han. 

- Måske er det fordi deltagerne er mere opmærksomme, når der gives én fælles besked via en skærm. Og samtidig er der noget af den mellemliggende tid, der normalt er ved et fysisk arrangement - fx når børnene skal gå fra post til post - der ikke på samme måde gør sig gældende, når man afvikler online. Det kom i hvert fald bag på os som arrangører, hvor hurtigt kredsene fik afviklet vores programpunkter. Men så var der jo bare mere tid til fri leg, og det syntes børnene kun var fedt, slutter Glenn. 

Gammelt løb i nye rammer

Mens Piltedagen, selv i sit oprindelige format, er et relativt nyt arrangement i FDF, har løbet CH2C (der står for 'Coming Home To Charlie') anderledes flere år på bagen. Under normale omstændigheder afvikles CH2C den sidste weekend i oktober og har almindeligvis godt 300 deltagere fordelt på 60 hold fra forskellige dele af landet - dog særligt fra landsdel 7 og 8. CH2C er normalt udformet som et linjeløb for væbnere, seniorvæbnere, seniorer og ledere, hvor holdene tilbagelægger den samme distance på ca. 25 km over et vist antal timer. Undervejs løses en række forskellige poster i klassiske væbnerdiscipliner som klatring, bålaktiviteter, førstehjælp og samarbejdsøvelser, ligesom der optræder en række hemmelige poster, hints og overraskelser undervejs.   

- Folk har en ret klar ide om, hvad CH2C er, siger Patrick Lyng Rosenkjær, der er en del af arrangørgruppen bag løbet. - Derfor var det vigtigt for os at finde en afviklingsform, der stadig var vores egen. Det skulle både kunne fungere online og være noget, lederne let kunne afvikle på egen hånd, men det måtte samtidig ikke være en-til-en ligesom f.eks. de hotspots, som folk kender fra Væbnermesterskabet, fortæller Patrick. 

- Vi besluttede at gå med en kombineret fysisk og online løsning, hvor de enkelte kredse tilmeldte deres væbnere, seniorvæbnere, seniorer og ledere i hold. Herefter stod lederne på de enkelte hold selv for at planlægge en gåtur af 5-10 km i lokalområdet. Ligesom på det rigtige CH2C skulle de medbringe en håndfuld materialer, der var angivet på forhånd, og undervejs på turen offentliggjorde vi løbende de ca. 5 poster, der skulle løses undervejs. 

Som det også var tilfældet med piltedagen i landsdel 2, var det vigtigt for arrangørerne bag årets CH2C, at de godt 100 deltagere fik følelsen af et fællesskab med de andre hold, selvom de ikke som normalt kunne støde fysisk på hinanden undervejs på løbet. Løsningen blev et hashtag på de sociale medier, som holdene kunne følge, og hvorunder de kunne uploade billeder af deres løsninger på de forskellige poster, så andre hold kunne se dem.

- Normalt snakker man med de andre hold om, hvordan de har løst den og den post, når man møder dem undervejs eller når man kommer i mål til sidst. På den måde oplever man, at man har været en del af én samlet FDF-oplevelse. I år måtte den "samtale" finde sted på Instagram i stedet. Det fungerede udemærket, men vi glæder os helt sikkert til at kunne afvikle et rigtigt fysisk løb igen, smiler Patrick.   

Man skal turde kaste sig ud det

Selvom omlægningerne af både piltedagen og CH2C til andre formater har krævet en ekstra indsats fra arrangørerne, er meldingen fra både Glenn og Patrick klar: Man skal turde kaste sig ud i det og ikke være bange for at tænke nyt.  

- Både lederne og børnene er så taknemmelige for de arrangementer, der kan gennemføres på trods af corona. Og ja; så kan det godt være, at internetforbindelsen skratter eller tidsplanen skrider lidt, fordi onlineformatet er nyt; men det bærer deltagerne over med. Det vigtigste er jo, at de får et godt FDF-minde ud af det, siger Glenn. 

Begge ledere opfordrer samtidig arrangører, der går med overvejelser om at omlægge FDF-tilbud til andre formater pga. corona, til at søge sparring hos de arrangører, der allerede har gjort sig erfaringer på området: 

- Vi har rigtig meget viden liggende; både i kredsene, i netværk og på landsdelsplan. Og der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken hver gang. Så jeg kan kun opfordre folk til at indhente viden og gode råd hos andre ledere, når de skal planlægge aktiviteter i nye rammer, slutter Patrick.